Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#547287
Backluckan är tillverkad i plastkomposit på XC/V70 (även den förra modellen), men i aluminium på S80. Huven är i aluminium på alla dessa + S60/V60 , bakluckorna på dessa två + XC90 är i metall, men jag vet inte om det är stålplåt eller aluminium.

/Thomas
#547294
Eduard skrev:Funk: Bakluckan på min S80 MY-10 är då inte av aluminium, snarare av plåt då den drar en magnet av bara den!
Jag kanske har rört till det, åldern du vet.. ;-)

/Thomas
#547305
Funk: Du är förlåten, jag vet hur det är!
Man kan fundera över hur galvaniska strömmar undviks i motorhuven som uppenbarligen är av alu. Gångjärn och andra järndetaljer borde ge korrosion och äta på aluminiumet.
#547308
Nilsildur skrev:Men att den bucklas till innebär väl att den tar upp någon form av kraft eller?
Försumbart, den är tillsammans med fronten mera ett skydd för t.ex. fotgängare.
#547390
Ska man vara riktigt korrekt så har V70 II-bakluckan en styv innerstruktur av plåt (en 'ram' om man så vill). Denna innerstruktur är sedan 'klädd' med ett ytterskal av glasfiberarmerad plast.

Betr. motorhuven så är den av aluminium. Huvens energiupptagning vid en krock har ingen nämnvärd betydelse, eftersom den i alla händelser är mycket vek för just den deformationen - det är istället alla inre balkar som står för den enorma energiupptagning som behövs under krockögonblicket. Det vore alltså av just den skälet inget större problem att använda glasfiberplast även där - det är ju för övrigt massor av plast i fronten, hela 'mulen' t.ex.
#547415
sorsj skrev:Ska man vara riktigt korrekt så har V70 II-bakluckan en styv innerstruktur av plåt (en 'ram' om man så vill). Denna innerstruktur är sedan 'klädd' med ett ytterskal av glasfiberarmerad plast.

Betr. motorhuven så är den av aluminium. Huvens energiupptagning vid en krock har ingen nämnvärd betydelse, eftersom den i alla händelser är mycket vek för just den deformationen - det är istället alla inre balkar som står för den enorma energiupptagning som behövs under krockögonblicket. Det vore alltså av just den skälet inget större problem att använda glasfiberplast även där - det är ju för övrigt massor av plast i fronten, hela 'mulen' t.ex.
På nuvarande modeller så är även huven energiupptagande del i krockskyddet, men då med avseende på normerna om fotgängarskydd..glasfiberkomposit skulle troligen ge efter för lätt.

/Thomas
#547444
Funk skrev: På nuvarande modeller så är även huven energiupptagande del i krockskyddet, men då med avseende på normerna om fotgängarskydd..glasfiberkomposit skulle troligen ge efter för lätt.
/Thomas
Dessutom skulle kompositkomponenter bli bra mycket dyrare att producera än plåt o alu.

Idag tillkännagjorde f.ö Volvo att man satsar ytterligare på plåtpressarna i Olofström http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4603640
Låter som man vill göra mera i plåt framöver...

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]