- fre 15 jul 2011, 11:11
Men att den bucklas till innebär väl att den tar upp någon form av kraft eller?
Moderator: Moderatorer
Eduard skrev:Funk: Bakluckan på min S80 MY-10 är då inte av aluminium, snarare av plåt då den drar en magnet av bara den!Jag kanske har rört till det, åldern du vet..
Nilsildur skrev:Men att den bucklas till innebär väl att den tar upp någon form av kraft eller?Försumbart, den är tillsammans med fronten mera ett skydd för t.ex. fotgängare.
sorsj skrev:Ska man vara riktigt korrekt så har V70 II-bakluckan en styv innerstruktur av plåt (en 'ram' om man så vill). Denna innerstruktur är sedan 'klädd' med ett ytterskal av glasfiberarmerad plast.På nuvarande modeller så är även huven energiupptagande del i krockskyddet, men då med avseende på normerna om fotgängarskydd..glasfiberkomposit skulle troligen ge efter för lätt.
Betr. motorhuven så är den av aluminium. Huvens energiupptagning vid en krock har ingen nämnvärd betydelse, eftersom den i alla händelser är mycket vek för just den deformationen - det är istället alla inre balkar som står för den enorma energiupptagning som behövs under krockögonblicket. Det vore alltså av just den skälet inget större problem att använda glasfiberplast även där - det är ju för övrigt massor av plast i fronten, hela 'mulen' t.ex.
Funk skrev: På nuvarande modeller så är även huven energiupptagande del i krockskyddet, men då med avseende på normerna om fotgängarskydd..glasfiberkomposit skulle troligen ge efter för lätt.Dessutom skulle kompositkomponenter bli bra mycket dyrare att producera än plåt o alu.
/Thomas
kitco skrev:Jad hade fått det om bakfoten!Brainy skrev:Gäller även motorhuven fick jag lära mig i helgenDen är väl inte i plast ?:-/ Ska vara aluminium
Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]
Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]