Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yoakeem
Hej, jag efterlyser någon som kan tänka sig att titta över min motor som vet vad dem pratar om, bilen har vart inne på verkstad och dem hittar inga fel men jag vet att något är galet eftersom jag åker jämt med en 855 GL (140 hk) från 0-180 ungefär.

Bytt motortempgivare idag pga felkod, nu när jag åker o gasar ned till halvgas låter inget speciellt, men när jag trycker pedalen i botten så hörs ett konstant rassel nerefrån pedalstället, inget snabbt utan det håller i sig, oavsett växel. Detta ljud kom i samband med att motorlampan började lysa. Tilläggas bör att bilen ej gör över 200 km/h. Totalt orkeslös på 5an m.m.

Nu vädjar jag till någon vänlig själ, kan du hjälpa mig att få ordning på min bil? Vill inte lämna bilen till nån sopig jävla serviceverkstad som inte vet vad dem snackar om samt jag har inga polare som kan mecka.
Jag är desperat nu, inget fel på katten heller kanske jag borde skriva. Någon?
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fördgat rubriken.
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Hej vet inte om du har kollat hur mycket den laddar? kan ju vara turbon som spökar.

Du kan ju med kolla fall du har några sprickor i tändspolarna en liten spricka i en av dem kan göra så att motorn går skit.

Sj hade jag problemet att min bil gick skit efter 140 om man gasade på. Den hostade å jävlades å tappade all ork. Det visade sig att ett bytte av bränsle filtret löste det blev rapp som faan efter^¨
av yoakeem
Tjena, tack för snabbt svar. Tändspolarna är hela o fina o det sitter nya originalstift i. Kan tillägga att bilen kan vara svårstartad ibland, varm som kall och det gnisslar friskt om man kör långsamt på hög växel vid gaspådrag från låga varv. Ingen lust att börja köpa ny del efter ny del utan att få det att funka utan nu vill jag ha tag i nån som kan hjälpa mig att väcka min bil till liv!
av yoakeem
Ok nej det har jag inte provat, har du möjligen nån länk till nån vettig guide på hur man gör det? Mer uppenbara grejer som kan vara fel då? LMM har man ju läst om, sen nån magnetventil och nån vipparm på wastegaten? Hur kollar jag upp dessa saker tro? Börjar bli så jävla less men samtidigt kan/vill jag inte sälja förena jag fått ordning på den. Vart bor du?
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Jag bor mot Sollentuna

http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=427711

Där har du en länk till hur du rengör den.

Det du med kan göra om du har tillgång till en bra laddtrycksmätare e att du sätter bilen på grund trycket om jag inte mins rätt så ska grund trycket på en t4 vara 0.6
Du måste då dra ur sladden som går till magnetventilen
Bild
Om du har original luft burken kvar så sitter den på sidan av den. Ps motorlampan kommer att tändas när du gör detta men kommer att släckas efter ett antal timmar och omstarter. annars så brukar det räcka med att ta ort batteriet en kväll.
Användarvisningsbild
av MartinS
Rasslande från torped/pedalställ vid fullgas brukar ju kunna tyda på avgasläckage, har du kollat muttrarna vid grenröret?

/Martin
Användarvisningsbild
av Nightmare89
MartinS skrev:Rasslande från torped/pedalställ vid fullgas brukar ju kunna tyda på avgasläckage, har du kollat muttrarna vid grenröret?

/Martin
Hm ja när du säger det så det e väll det som låter tänkte inte på det för jag funderade på allt annat :-)-)
Tack för svaren boys, tog bort värmeskölden över turbon idag o upptäckte att armen från wastegaten? Inte sitter på nån typ av arm som sitter på turbon? ska försöka få upp en bild så ni ser vad jag menar. Hur laddar man upp bilder?
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]