Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bastian945
Har en Volvo v40 2,0 turbo -98 årsmodell. Har problem med tomgången på bilen. Den lägger sig gärna mellan 1100 - 1500 rpm. Svajar mestadels när bilen är varm. Vad är felet?

Jag har rengjord tomgångsventilen och kollat tjuvluft. Inga felkoder finns registrerade! Bytte bakre lambdasond för ett tag sedan då den strulade. Under denna tiden började tomgången krångla..kan det finnas ngt samband? Fel lambdasond kanske??(obs inte ngn felkod)

Observerade även att tempmätaren ligger mellan 75 - 82 grader när man kör landsväg. Är inte det lite låg temp?

Tacksam för seriösa svar, inte massa gissningar!
av qan
Skulle vilja säga att den mesta felsökning baseras på mer eller mindre kvalificerade gissningar, så det får du nog leva med 8) Som DTJ säger, ja för låg temp. Bakre sonden har inte med motorstyrningen att göra utan är bara en diagnostik sond, den främre justerar. Har varit flera som har behövt rengöra tomgångsventilen mer än en gång innan det blivit bra, annars hade jag gissat på läckande bränsletrycksregulator.
av rudarmy
Om du har hög bränsleförbrukning över 1.0l så skulle jag lägga en slant på V40Lasses förslag!
Av den enkla anledningen att bilen tror den är kall/nystartad då ligger den i chokeläge!

Mvh bengt
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]