Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Har en 855-94 aut där som sagt kontrollampan till automatlådan har krånglat ett tag. Helt plötsligt när man kör kan den börja blinka o då växlar bilen på högre varv, växlar hårdare. Finns det något relä som styr detta???

Eller vad kan vara fel??

Tacksam för svar
Du har fått ett fel på din växellåda.
Eftersom du har en 94:a så kan du själv läsa ut dina felkoder.

Det finns en klistrad tråd som förklarar hur man gör.
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2941

Om du kan posta vad du får fram för felkod så kan vi lättare hjälpa dig.
Det kan vara en mängd olika saker som gör att du får fel, och det låter lite oroande att du kör vidare med blinkande lampa som att inget hänt.
Risken är att det blir större och allvarligare problem om man låter lådan gå kontinuerligt i skyddsläget, det är egentligen bara till för att ta sig hem eller till verkstaden.

Men om du söker lite i forumet så finns det en massa "vanliga" fel på automaten.
Bl.a. felaktig växelgivare, kärvande växlingssolenoider, dålig eller låg oljenivå.

Det första och viktigaste är dock att du läser ut dina felkoder, innan du påbörjar någon djupare felsökning och börjar byta delar.

Mvh
Andreas
Bokade tid för felsökning i morses. Förstår inte varför man måste vänta flera dagar innan man kan få 10 minuters tid i en verkstad!? Volvoverkstäder måste VERKLIGEN ha fullt upp ;)

Tack för svaret!!
Nu har jag gjort felsökning. Ingen kommunikation blev det på växellådan. På felsökning av motor kom det " Spjäll/pedalgivarkrets Funktionsfel". Har gjort rent kontakten till givaren, men fortfarande fel :(

Någon som kan ha någon bra idè?

Väldigt tacksam för svar!!
Felet åtgärdat. Spjällägesgivaren var kass. Kostade 791:- på mekonomen. Nu går den som den ska igen!
Men då kommer nästa fel. Styrväxeln läcker som ett såll :(
Vad trött man blir på gamla bilar.........
av *pettson*
Vad förväntas av gamla bilar? Att dom är felfria efter allt eftersatt underhåll blandat med ålder och normalslitage?
Det här är INGET mot vad som komma ska när våra kära N serie bilar når samma ålder. Kan inte på nåt sätt tänka mej att genom att blanda in mer data, mer reläer och mer komplex el så får man bilen driftsäkrare ju äldre den blir. :wink:
Då tillkommer ju dom normala ålderfelen dessutom, precis allt det som upplevs på gamla bilar idag.
Så sant pettson. Kommer att bli en "lyx" att äga bil i framtiden. Då tillverkarna hela tiden gör det svårare för oss hobbymekaniker att kunna göra ingrepp på våra bilar. O vem har råd att äga en äldre bil sen, o betala 1500:-/timmen för arbete? Inte jag iaf. Får nog hålla liv i min gamla 855 :)
*pettson* skrev:Vad förväntas av gamla bilar? Att dom är felfria efter allt eftersatt underhåll blandat med ålder och normalslitage?
Det här är INGET mot vad som komma ska när våra kära N serie bilar når samma ålder. Kan inte på nåt sätt tänka mej att genom att blanda in mer data, mer reläer och mer komplex el så får man bilen driftsäkrare ju äldre den blir. :wink:
Då tillkommer ju dom normala ålderfelen dessutom, precis allt det som upplevs på gamla bilar idag.
Jag har funderat redan tidigare angående denna frågeställning, då Min 850 är den första "moderna" bilen för Mig.
Min förra bil var en saab 99 år 84, mycket bra skick som kunde ha haft många år kvar, enkel konsrtuktin och billiga delar fast det började vara svårt att få tag på en del.
Kommer 850 att ses länge, tänker på alla givare, sensorer och relän. Kan elektroniken bli problem, menar dyra att underhålla om inte rosten tar dom först.
Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]

Womens In Your City - No Verify - Anonymous Sex Da[…]