- ons 13 jul 2011, 09:09
#546714
Hej,
Vilket trevligt forum detta verkar vara :)
Jo det är så att en större bil ska införskaffas, och det blir mycket sannolikt en V70 T4 Momentum MY12. Färgen blir nog Magic blå (inte mitt val
). Bilen kommer köpas privat, varför jag är intresserad av att ha så bra andrahandsvärde som möjligt.
Min fråga gäller manuell kontra Powershift. Egentligen vill vi ha PS, men den har följande nackdelar:
* Kostar 15-16000 kr mer
* Slöare (8.7 --> 9.9 s till 100 km/h)
* Törstigare (6.8 --> 7.5 l/100km, eller 157 --> 175 g CO2/km, båda i blandad körning)
Dyrare i inköp och slöare kan jag leva med, och den ökade bränslekostnaden kan jag också leva med (kör ca 1500 mil per år). Det jag är rädd för är hur andrahandsvärdet på en bil med 175 g CO2/km kontra 157 är om 3-4 år, när vi förmodligen ska sälja bilen? Blir ju mer och mer fokus på CO2, känns som 175 är rätt högt redan idag, undrar hur man tänker (och hur vägskatten är) om 3-4 år?
Vad tror ni?
Vilket trevligt forum detta verkar vara :)
Jo det är så att en större bil ska införskaffas, och det blir mycket sannolikt en V70 T4 Momentum MY12. Färgen blir nog Magic blå (inte mitt val

Min fråga gäller manuell kontra Powershift. Egentligen vill vi ha PS, men den har följande nackdelar:
* Kostar 15-16000 kr mer
* Slöare (8.7 --> 9.9 s till 100 km/h)
* Törstigare (6.8 --> 7.5 l/100km, eller 157 --> 175 g CO2/km, båda i blandad körning)
Dyrare i inköp och slöare kan jag leva med, och den ökade bränslekostnaden kan jag också leva med (kör ca 1500 mil per år). Det jag är rädd för är hur andrahandsvärdet på en bil med 175 g CO2/km kontra 157 är om 3-4 år, när vi förmodligen ska sälja bilen? Blir ju mer och mer fokus på CO2, känns som 175 är rätt högt redan idag, undrar hur man tänker (och hur vägskatten är) om 3-4 år?
Vad tror ni?