Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anderstu
Hej,

Vilket trevligt forum detta verkar vara :)

Jo det är så att en större bil ska införskaffas, och det blir mycket sannolikt en V70 T4 Momentum MY12. Färgen blir nog Magic blå (inte mitt val :P). Bilen kommer köpas privat, varför jag är intresserad av att ha så bra andrahandsvärde som möjligt.

Min fråga gäller manuell kontra Powershift. Egentligen vill vi ha PS, men den har följande nackdelar:

* Kostar 15-16000 kr mer
* Slöare (8.7 --> 9.9 s till 100 km/h)
* Törstigare (6.8 --> 7.5 l/100km, eller 157 --> 175 g CO2/km, båda i blandad körning)

Dyrare i inköp och slöare kan jag leva med, och den ökade bränslekostnaden kan jag också leva med (kör ca 1500 mil per år). Det jag är rädd för är hur andrahandsvärdet på en bil med 175 g CO2/km kontra 157 är om 3-4 år, när vi förmodligen ska sälja bilen? Blir ju mer och mer fokus på CO2, känns som 175 är rätt högt redan idag, undrar hur man tänker (och hur vägskatten är) om 3-4 år?

Vad tror ni?
av Peanuts
Hej. Varför slår du inte till på en T4F istället? Då har du möjligheten att köra på både bensin och etanol vilket borde göra bilen mer framtidssäker?
av Anderstu
Jo det kanske kan vara intressant. Kostar bara 5-6000 kr extra. Då bör den bli skattefri i 5 år också, så där sparar man ca 5x1200 = 6000 kr.

En nackdel är ett extra oljebyte vid 1500 mil, men det bör påverka oss minimalt då vi kör runt 1500 mil per år och den ändå ska servas en gång per år.

En annan nackdel är att förbrukningen verkar ligga lite högre, 163 g CO2 för T4F manuell, jämfört med 157 för T4 manuell. Dock ligger automaten på 175 g CO2/km i båda fall.
av s6025t
Just nu är det ju billigare att köra på etanol även om den drar 30-40% mer så blir det ca 1,50-2kr billigare/mil än bensin så det är ytterligare 2000-3000/år/1500mil att spara om man står ut med o tanka lite oftare än om man kör enbart på bensin
av perhall
T4F drar lite mer eftersom den inte har s/s, men det är bara om man kör ofta i stan det gör skillnad. Dock märks det tydligt i EU-cykeln.
PH
av Lövet
Du kommer inte få lägre andrahandsvärde av PS men du får aldrig igen pengarna. Har du tur - runt hälften. Realistiskt - mindre än så.

Men köp bilen du VILL HA, inte den som blir 200kr/mån billigare. Du kommer bara ångra dig varje gång du kör bilen.
av Kelimutu
Har T4F med Powershift och det är en mycket trevlig låda. 1,28 l/m stadskörning. har inte hunnit köra långt på motorväg än. Kör enbart på etanol (det är ju en miljöbil och etanolen är 5 kr billigare!) så bensin vet jag ej,
PS är en trevlig låda som är riktigt rapp, bättre än vanliga geartronic men kanske inte riktigt på samma nivå som VWs DSG, den är ännu snabbare och mer sportigt programmerad,. PS går inte att dra till rödmarkering ens manuellt, utan bilen växlar upp själv, vilket är lite synd om man gillar "aktiv" körning, dvs ligga och dra ´på en lite för låg växel bara för att ha den omedelbara kraften tillgänglig.
Har inte kört T4 med manuell, men min erfarenhet från Volvos tidigare manuella lådor var inte så bra, ganska tråkiga att spaka runt med, långa slag mm. För mig som kört automat i 8 år nu finns inget annat, i Stockholm är det vansinne att spaka själv i alla bilköer, även om lådan i sig drar några cl mer....

Hursomhelst en bra låda som du inte behöver ångra.
Användarvisningsbild
av poseidon
Kelimutu skrev:Har T4F med Powershift och det är en mycket trevlig låda. 1,28 l/m stadskörning. har inte hunnit köra långt på motorväg än. Kör enbart på etanol (det är ju en miljöbil och etanolen är 5 kr billigare!) så bensin vet jag ej.
Etanolen är 5 kr billigare/ liter i inköp ja men SÅ mycket billigare är den inte eftersom den drar ca 30% mer. Snarare 1-2 kr/mil
av Lövet
Det är ju inte det som det står heller. Det står att etanolen är 5kr billigare. Vilket stämmer.
Användarvisningsbild
av na96gen
Instämmer med Andreas köp den bil du vill ha, inte för att du ska sälja den.
Jag hade också gått på en T4F i det läget.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]