Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Själv skulle jag aldrig montera mina barn mot en airbag oavsett hur avstängd den är så jag har inte beställt detta till någon bil jag köpt ny. Vidare tycker jag barnen sitter bättre bak.
I komforthänséende är det säkert enklare för föräldrarna att ha dem fram, men tänker man på barnen är det bak som gäller.
Steff 99 skrev:Glömma och glömma..jag tycker att det är mer korkat att det inte är standard, speciellt i Sverige där vi använder bakåtvända barnstolar i framsätet
Från MY12 är nyckelavstängning standard så det tog ett tag innan volvo fattade rätt beslut :)
kave skrev:Själv skulle jag aldrig montera mina barn mot en airbag oavsett hur avstängd den är så jag har inte beställt detta till någon bil jag köpt ny. Vidare tycker jag barnen sitter bättre bak.
I komforthänséende är det säkert enklare för föräldrarna att ha dem fram, men tänker man på barnen är det bak som gäller.

Är det inte bevisat typ 100 gånger om att barnen sitter mycket säkrare fram...?
crumpets skrev:
kave skrev:Själv skulle jag aldrig montera mina barn mot en airbag oavsett hur avstängd den är så jag har inte beställt detta till någon bil jag köpt ny. Vidare tycker jag barnen sitter bättre bak.

I alla fall att de bör sitta bakåtvända.
crumpets skrev:

Nej. Spelar ingen roll säger experter jag talat med. Och alla tyskar har barnen bak (vilket de väl inte skulle ha om det var farligt).
Passater från 90-talet hade ju felkopplat vä- o hö-airbag... då var det iaf säkrare att sitta bak:)
PH
Stora barnet (6 år) sitter framåtvänd i en barnstol i framsätet. Bältad i ordinarie bälte. Vi har hittills haft airbagen cut-off men det bör väl inte vara några bekymmer med att ha airbagen ikopplad. Annars får väl båda ungarna sitta bak, med risk för slagsmål... 8)
perhall skrev:Även för de vuxna är det rätt trevligt att barnen sitter bak, då kan man sitta o prata som man gjorde innan man fick barn (emellanåt åtminstone)
En fråga, Om ungarna sitter i baksätet i bakvända bilbarnstolar hur löser ni det med ungar som tjuter, skriker, tappar nappen, vill äta osv osv osv när man inte ens ser dem överhuvudtaget.

Eller är det kanske det som är den stora fördelen :D :D :D
kave skrev:Själv skulle jag aldrig montera mina barn mot en airbag oavsett hur avstängd
Varför är nyckeavstängningen till airbagen så mycket osäkrare än tex det elektroniska rattlåset ju som precis när som helst kan få fnatt och låsa ratten på din nya volvo och styra in dig rakt i fronten på nästa 60-tons timmertradare som kommer rusande i 90 km/h mot dig. (På gamla goda tiden har ju många dött av detta då det klassika "pratical joket" att slå av tändningen för den som körde, råkade misslyckas för passageraren vred lite för långt på nyckeln och rattlåset gick i)

Eller tex så kan ju datorn till STC/Antisladd få en liten glitch och bromsa hjulen på vänster eller högersidan helt plöstsligt så man frontar eller far av in i en bergvägg.

Det räcker ju med ett fel på en liten etta eller nolla i dessa datorstsystem också och så är man död direkt.

Litar man inte på det ena bör man inte lita på det andra.

Men jag kanske tänker bakvänt här ?:-/
VovloB20. Frågan har ju diskuterats flitigt tidigare här, men jag är av övertygelsen att "allt kan hända".
Det du räknar upp kan ju givetvis hända, vi kanske alla dör imorgon etc. Men en så enkel sak som att helt enkelt ha barnen bak istället för fram är ingen stor uppoffring. Men de flesta är lata och följer enklaste vägen. Likaså väljer man framåtvänd montering i treårsåldern eller ännu tidigare. Vidare är de saker du räknar upp ingen garanterad död. Men ett barn som skjuts iväg med kraften som räcker för att lyfta dem 10 meter upp i luften är garanterat stendöd vid en detonation, det råder det ingen tveksamhet om.
Vidare tror jag inte man är särskilt lämplig som förare om man sitter och lallar med nappar etc med en bebis vid sidan av.
När vår ettåring är riktigt ledsen över att åka bil sitter tjejen mellan stolarna bak vilket också fungerar.
Vidare kan barnen titta på film på den mittenplacerade iPaden bak under körning vilket underlättar de längre körpassen enormt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]