Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nandor78
Hej!

Jag har haft bilen på Volvo verkstad för tickande ljud från motorn.
Volvo konstaterade att det är VVT enheten som är kass.
Jag tänkte först e.v byta den själv och har kört lite grann sedan jag hade den på verstad eftersom det enligt uppgifter inte skulle vara farligt att köra med.
Nu låter det rent för jä**gt rent ut sagt, det låter som om hela motorn ska rasa när som helst, det knackar och skramlar nåt fruktsansvärt!!!

Finns det nån risk med att köra vidare eller bör jag köra in den akut?
Hallå?
Det verkar vara delade meningar kring detta så jag behöver en "experts" utlåtande.
Det borde väl finnas någon som vet någonting om hur allvarligt det är eller kan bli.

Just nu låter motorn som om att den ska rasa vilken sekund som helst, den låter alltså inte som "en diesel" som så många andra förklarar ljudet.
Motorn går kanonfint och jämnt men låter som om vevstakarna inte skulle ha några kolvar, som om stakarna slamrar omkring löst inne i motorn.
Jag börjar faktiskt bli lite orolig.
Varför inte ringa och fråga närmaste volvoverkstad? Litar nog mer på dom än tips och råd från folk på nätet som ändå inte tar ansvar för eventuella skador.. :roll:
Varför sålde jag Saaben och bytte till Volvo?!....*suck*
förmodligen för att volvo är det mindre problem med va d verkar...
"Tacka vet jag Saab turbo club, där är det snabba och kunniga svar"
= mycket mer/fler problem som "alla" verkar ha... *suck*
ingen saab för mig iaf...
tack för mig.../bengt
Samma problem här!

Har varit till Volvo och fått prisuppgift på "servicen", Ca 10 000 ville de ha för kalaset.
Har ingen aning om den kan "rasa" eller inte. Men helt klart har bilen låtit som en traktor de senaste 6-7åren.
Men oljudet har eskalerat något enormt efter senaste servicen som brakade loss på 7000, Volvo är ena riktiga...
Vad hände egentligen med deras vision om att vara folkbilsföretaget nummer ett?? :evil:
Satt och glodde igenom prisförslaget och smäller nästan av. "Kvalificerads felsökning! 1000 spänn.. Har inte jag redan konstaterat felet?
Över halva priser är enligt verkstan arbetskostnad. Hur många timmar kan det egenligen behövas på kamremmsbyte, VVTenhet och Selenoid?? Sitter inte allt på samma ställe?? Skall kolla med någon privatmek. 10000 är mer än bilen är värd..
Sälj skiten omg men om du ska ha skräpet kvar så vänta för f*n inte med att byta VVT, då slutar det med samma som mig, jag har mot all förmodan en hel kasse ventilsallad innanför toppen.

Skulle Saab ha mer problem än en Volvo x40?...skulle inte tro det!!
Saab 9-3og är en klockren bil enligt mitt tycke, hade den i 6 år och körde 11.000mil med den utan att röra en skruv, bara bytte olja i princip och jag behövde aldrig fylla på olja, den varken läkte eller drog en enda milliliter.
Körde dessutom trimmat med tokigt högt ladd med hjulspinn 1:an, 2:an, 3:an som följd.

En Volvomekaniker (Liljas i Kalmar län) säger själv att Volvo X40 är rena skiten och dom går bara sönder, snyggt betyg för en bil. Normalt sett har väl en mekaniker lite lojalitet mot sitt märke men han kunde inte riktigt motivera varför en X40 skulle vara en bra bil.
Jag vill inte påstå att 850, S/V70 och dom andra större modellerna är dåliga, dom verkar kunna gå hur långt som helst och verkar hålla fint men X40 är utan tvekan rena skräpet.
Enda jag vill ge X40 som plus är T4 motorns gång och körkänslan, mycket bekväm och ett jä**la drag med lite extra ladd.

Men men, smaken är som baken och jag är övertygad om att alla bilmärken lyckats leverera ett måndags ex mer än en gång.
Nandor78 skrev:Sälj skiten omg men om du ska ha skräpet kvar så vänta för f*n inte med att byta VVT, då slutar det med samma som mig, jag har mot all förmodan en hel kasse ventilsallad innanför toppen.

Skulle Saab ha mer problem än en Volvo x40?...skulle inte tro det!!
Saab 9-3og är en klockren bil enligt mitt tycke, hade den i 6 år och körde 11.000mil med den utan att röra en skruv, bara bytte olja i princip och jag behövde aldrig fylla på olja, den varken läkte eller drog en enda milliliter.
Körde dessutom trimmat med tokigt högt ladd med hjulspinn 1:an, 2:an, 3:an som följd.

En Volvomekaniker (Liljas i Kalmar län) säger själv att Volvo X40 är rena skiten och dom går bara sönder, snyggt betyg för en bil. Normalt sett har väl en mekaniker lite lojalitet mot sitt märke men han kunde inte riktigt motivera varför en X40 skulle vara en bra bil.
Jag vill inte påstå att 850, S/V70 och dom andra större modellerna är dåliga, dom verkar kunna gå hur långt som helst och verkar hålla fint men X40 är utan tvekan rena skräpet.
Enda jag vill ge X40 som plus är T4 motorns gång och körkänslan, mycket bekväm och ett jä**la drag med lite extra ladd.

Men men, smaken är som baken och jag är övertygad om att alla bilmärken lyckats leverera ett måndags ex mer än en gång.
Haha....
Bara att acceptera "först efter 20 000mil är SAAB en bra bil för då är alla fel åtgärdade" citat Teknikens Värld.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]