Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av LarsBd
*pettson* skrev:
I.H.P skrev:Lite bilrelaterat då, det finns ju många uttryck för samma sak:
P-ände eller styrled?
Bärarm, länkarm eller momentstag?
Kulbult eller spindelled? (eller rentav "kulskruv" :lol: ibland om man nu får gå på definitionerna i denna tråd : http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=43049
//Björn
Kulbult eller spindelled. Dom tidigaste varianterna hade inte nån gänga, men däremot var dom koniska med en kona under 7grader samt en bricka och en sprint som fastsättning, därav namnet. Förmodligen vore väl kulskruv kanske ett framtida namn. Spindelleden är en placering av en led av typen kulbult.
Även P- änden och styrleden är två olika placeringar av en led med typen kulbult.
Placeringen avgör namnet på kulbulten.
Leder med kula är kulleder och inget annat. I Volvos reservdelskataloger för PV Amazon 140 164 och 240 förekommer inga kulbultar utan endast kulleder, förmodligen förekommer de inte senare heller och namnet kulskruv är redan upptaget av något helt annat.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Saxat från nätet.

Kulskruven är en mycket effektiv matningsskruv, där kulan utför en rullande rörelse mellan skruvaxeln och muttern. Jämfört med en konventionell trapetsskruv kräver produkten bara en tredjedel så stort vridmoment, vilket gör den mycket lämplig när man vill spara energi och/eller dimensionera ner drivmotor/växel.

Bild

Mvh GK
av rd350
En fråga från en grötig skåning!: Varför säger alla Stockholmare och andra vältalande "stog" det heter väl stod, det stod skrivet och inte "stog skrivet"?? Inte för jag brukar märka ord men det är alltid så både i nyhetsprogram och överallt annars med.
av *pettson*
Att nåt kommer att heta kulskruv i fordons sammanhang lär vara långsökt, det var mest en gissning men man vet inte vad framtiden för med sej.
Och yes jag vet vad en kulskruv är i teknisk term. Dom är inte helt ovanliga precis som insaxat som lättdrivna enheter när det gäller matning i nån form. T.ex för vridning, men även för mindre lyftbord.
Kulbult är en gammal folklig benämning på en kulled då den är lös, kanske var det roy på macken 1934 som kom på det, ingen aning faktiskt. Förmodligen tillkom namnet av samma anledning som man säger bult och inte skruv trots felet med detta. En kulled som bultades fast. Alltså en *kulbult* (bara en gissning om vart namnet kom ifrån).
Ingen som påstår att det är rätt, bara att det kallats det i fordonsvärlden. Det gäller dom kulleder som är gängade i anslutningsaxeln. Alltså inte dom som satt pressade på kona på 30talet eller senare.

Vi har ju inte heller varit så tekniskt skickliga eftersom vi bara försvenskat *balljoint* och tyckte vi var duktiga med vår *kulled*, som iallafall beskriver uppbyggnaden av leden men inte dess användning, senare så har typen av led uteslutande använts just mot styrspindeln på ett eller annat sätt och vips föddes ordet *spindelled* om exakt samma detalj. För dess användning, inte för dess uppbyggnad istället. En styrled är ju inget annat än en kulled, som används mot styrningen och vips heter det alltså styrled

Vi kallar länkarm för länkarm, för dess arbete med att bära en länk. Engelsmännen kallar det wishbone ifrån dess form istället. Formen är benformen på ett ben i en fågel som förmodligen inspirerade chassiekonstruktörerna ifrån början (kallas även önskeben här då man ska sitta och önska o bryta isär benet).
Benet och länkarmsutformningen var likadana när konstruktörerna var klara och den nyskapande *länkarmen* fick namnet wishbone, klart logiskt.
Notera att det namnet nu följer med när länkarmarna får en stagliknande form och alltså ändrar form helt ifrån wishbone formen. Nåt som var ganska logiskt på en form, blev nu totalt ologiskt ur engelskans synpunkt när dom ändrar form. Medans vårt namn fungerar oavsett hur formen ser ut, sålänge detaljen utför samma jobb.

Problemet med gamla namn är att hela världen ägnat sej åt att döpa efter olika tankar. Vi har ofta döpt efter funktion, andra har döpt efter form, en del har döpt efter konstruktörer osv.
Detta till trots att vi faktiskt har kommit överens om en industristandard som ska berätta exakt vad som är vad för alla inblandade länder. Återigen kommer vi aldrig någonsin att hålla sams över tekniska termer över vårt klot.
av LarsBd
*pettson* skrev: Ingen som påstår att det är rätt, bara att det kallats det i fordonsvärlden. Det gäller dom kulleder som är gängade i anslutningsaxeln. Alltså inte dom som satt pressade på kona på 30talet eller senare.
Jo du själv påstod i följande citat att den rätta tekniska benämningen är kulbult. När du skriver fordonsvärlden, vad avses då?
*pettson* skrev:
I.H.P skrev:Lite bilrelaterat då, det finns ju många uttryck för samma sak:
P-ände eller styrled?
//Björn
Kulbult eller spindelled. Dom tidigaste varianterna hade inte nån gänga, men däremot var dom koniska med en kona under 7grader samt en bricka och en sprint som fastsättning, därav namnet. Förmodligen vore väl kulskruv kanske ett framtida namn. Spindelleden är en placering av en led av typen kulbult.
Även P- änden och styrleden är två olika placeringar av en led med typen kulbult.
Placeringen avgör namnet på kulbulten.
Nu är det så att trådens rubrik är "vad heter det igentligen" och det betyder att man i tråden ska kalla saker för dess rätta namn och Volvos benämning är kulled oavsett placering. Vad andra biltillverkare kallar sina kulleder har jag däremot ingen aning om.
av *pettson*
Fordonsvärlden har inte heller alltid den rätta benämningen om man avser att kika i en teknisk handbok. Trodde det blev ganska klart när jag gjorde exemplet med länkarmen? För att ytterligare belysa problemet jag tog upp, med länkarmar så är opels benämning på dessa triangelarmar. Detta för att dom oftast är i formen av en triangel (enligt tekniska dokumenten jag läst) wishbone är också en form av triangel om man har lite fantasi, det är ändå tre anslutningspunkter.
Kulbult har det kallats inom fordonsvärlden i många många år. Men volvo har inte kallat det så. BMC gjorde det däremot bland annat, det finns fler fabrikat som gjort likaså, alla likväl gamla med gamla ritningar och benämningar. Vi kan välja mellan taskiga översättningar eller taskigt språk hos konstruktörerna. Det är inte särskilt intressant tycker jag, språket finns där oavsett om det är rätt på andra sätt.
Den politiskt korrekta tekniska termen vore ju att kika i uppslagsboken för teknik. Alltså den som sätter våra normer. Precis som du är inne på så är det då en kulled, varken mer eller mindre. Men återigen så ser inte vår marknad ut så, den går inte efter den tekniska handboken. En spindelled är en kulled konstruerad för spindeln. En styrled osv. Dom är alltså namngivna idag efter placering, frågan är om det är fel?. Så vad är då den *korrekta* benämningen idag? Den du faktiskt kan köpa en reservdel efter i handeln. Eller den som handboken föreskrev på 40 och 50 talet? Jag är faktiskt osäker på vad jag anser är *korrekt* där.

Men att använda volvos benämningar, även om dom träffar i prick ibland, som måttstock för att avgöra om det är korrekt eller inte är skrattretande. Kikar vi så är en inre kulleden på styrningen på en 850 -92 ett styrstag trots att det är en kulled, medans yttre är en kulled och spindelleden är en kulled. Ta till exempel växellägesgivaren på en automatlåda till 850-70 serien, som i teknisk term är en flerläges vridbrytare. Den heter STARTSPÄRR på volvospråk.
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Slutsatsen torde vara att alla benämningar som klargör placering och/eller funktion kan betraktas som acceptabla.

Mvh GK
av I.H.P
gnestakalle skrev:Slutsatsen torde vara att alla benämningar som klargör placering och/eller funktion kan betraktas som acceptabla.

Mvh GK
Jo det var det jag var inne på oxå eftersom alla de olika benämningarna är så etablerade.
Sen har "alla" konstruktörer en viss förkärlek till att uppfinna hjulet om och om igen och dessutom hitta på ett nytt namn samtidigt, så vi har nog inte sett den sista benämningen på kulbult än.
//Björn
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]