Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av k605
Kul att hitta ett så här bra forum fast det är synd att det ska behövas för en volvo
Nu har jag ett nytt klonkande ljud på höger sida och som ökar med hjulets hastighet och när man frihjular, det försvinner i dragläge och när man trycker försiktigt på bromsen. Låter ungefär som något tar i ventilgummit ett klock per varv och bara när man kör rakt mellan 1-30km/t, försvinner om man svänger. Misstänker hjullagret fast jag inte hört något malande järn-järn ljud eller om det är stödlagret till drivaxeln, vad tror ni?
Bilen är en v70-01 170hk på 16000mil
Användarvisningsbild
av emwjsjo
Låter precis som när jag fick frågan av Volvo reparatören om jag inte åt gröt i Julas. Mitt problem var att hjulbultarna satt löst. Lät bara vid icke acceleration & inbromsning.
av k605
TUSEN TACK :D emwjsjo
var tvungen att gå ut och känna på bultarna och de var lösa på höger sida inte mycket men det gick att dra dom lite och efter en snabb prov tur utan klonk så är det nog för lite gröt här med :lol: tack ännu en gång för att du räddade semesterkassan :D
av Friberg
emwjsjo skrev:Låter precis som när jag fick frågan av Volvo reparatören om jag inte åt gröt i Julas. Mitt problem var att hjulbultarna satt löst. Lät bara vid icke acceleration & inbromsning.
kul inlägg ++++ :lol:
Användarvisningsbild
av Magnus
Samma problem hände mig för en dryg månad sedan. Konstigt ljud och hjulbultarna på vänster fram satt löst.

Jag drog åt som fan och har kört som vanligt sen dess.

I dag hände det igen!!! Klonkande ljud vid icke gas !!! Samma däck!!!

Kan man slita ut hjulbultar?? Vad tycker ni man ska göra?

/M
Användarvisningsbild
av Crille
Har man alu-fälgar så kan de lossna om man har otur.

Det beror på att bulten gnager lite mot fälgen så att det börjar att glappa.
på volvos tidigare alu fälgar fanns därför en stålring ingjuten vid varje bult i fälgen för att undvika detta. vet inte om det är så i dagens orginal fälgar. det är i alla fall ovanligt att den finns på fälgar som man köper hos däckhandeln.

Det är inte fel att kolla bultarna någon gång då och då.
OBS!
Det är inte heller bra att dra för hårt, lagom är bäst.
av svensen
Crille skrev:Det är inte heller bra att dra för hårt, lagom är bäst.
Momentnøkkel... :D

Sven
av jägarn
:D Ha HA känns igen det är ett mycket mystiskt oljud som tilltar i styrka ganska fort Vände hemåt på en längre resa då jag trodde nått lager till bak axeln ballat ur , stannade redan efter ett par mil då lät det illa coh tänkte att det kan ju inte vara möjligt ,, men det var det skruvade åt bultarna på BMW n jag hade då och åkte vidare ,,,, kanske lite skamsen :oops: också
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Se till att ha hjulen fastskruvade, vet om två olyckor (den ena såg jag själv) där andra skadats av ett hjul som lossande pga att det inte var fastskruvat, den ena med dödlig utgång.

Inte kul att ha på sitt samvete att man "slagit ihjäl" någon med ett friflygande hjul bara för att man inte dragit fast det. :cry:
av jägarn
Att efterdra bultarna får en helt annan innebörd när man varit med om att bultarna släppt en gång ,, otroligt att det verkligen har gått så långt som att hjulen släpper helt det trodde jag ingen lyckats med det låter ju en del när det händer liksom,,
En ganska vanlig 245:as liv

Det var dags för ett tändstiftsbyte. K&a[…]

Letade egentligen efter en 98 men när denna d[…]

Dina frågor kan du också pröva a[…]

Man kan ju hoppas att växellådan har f&[…]