- sön 10 jul 2011, 00:10
#545873
Har ett irriterande ljud när bilen är kall, det har blivit värre med tiden. Såg något inlägg om att det kunde ha lossnat muttrar vid grenrören så jag skruvade bort värmeskölden på torpedväggen och den som sitter över grenrören där man kopplar aluminium-slangen (förvärmaren?).
Jag lyckades dra sönder en skruv på vardera och sedan konstatera att inga skruvar var lösa men att det ena av de två rören som går från från plattan där grenröret slutar troligen är sönderrostat innanför det flexibla rör som sitter över. Kanske det är lagat tidigare och lagningen nu har gått sönder?
EDIT: Anslutningen till den här plattan alltså:

Sitter något liknande denna på båda rören upp vid skarven till grenröret:

EDIT2: Hittade bild på hur det ser ut på ett ungefär, fast den flätade delen är lite mer sliten och röret är löst inuti det:

Så jag fick skruva tillbaks allt bäst jag kunde - utan att dra sönder fler skruvar men drog sönder aluminiumslangen två gånger när jag skulle trycka tillbaks den. Först gick det av kanske 5 cm av ena änden men det gick ju ändå, sen när jag skulle rätta till andra änden så drog jag av den på mitten - fick röva en bit från min gamla 244, passade nästan perfekt.
Så, var får man tag på ett nytt sånt där Y-rör eller nya flexibla skarvar? Har en bilmek som kan svetsa röret om man kan få tag på det. Finns det flexibla skarvar man kan byta ut så kan jag förmodligen göra det själv.
Det är ju surt om man måste köpa hela katalysatorn också för 2000 spänn bara för detta...
Jag lyckades dra sönder en skruv på vardera och sedan konstatera att inga skruvar var lösa men att det ena av de två rören som går från från plattan där grenröret slutar troligen är sönderrostat innanför det flexibla rör som sitter över. Kanske det är lagat tidigare och lagningen nu har gått sönder?
EDIT: Anslutningen till den här plattan alltså:

Sitter något liknande denna på båda rören upp vid skarven till grenröret:

EDIT2: Hittade bild på hur det ser ut på ett ungefär, fast den flätade delen är lite mer sliten och röret är löst inuti det:

Så jag fick skruva tillbaks allt bäst jag kunde - utan att dra sönder fler skruvar men drog sönder aluminiumslangen två gånger när jag skulle trycka tillbaks den. Först gick det av kanske 5 cm av ena änden men det gick ju ändå, sen när jag skulle rätta till andra änden så drog jag av den på mitten - fick röva en bit från min gamla 244, passade nästan perfekt.
Så, var får man tag på ett nytt sånt där Y-rör eller nya flexibla skarvar? Har en bilmek som kan svetsa röret om man kan få tag på det. Finns det flexibla skarvar man kan byta ut så kan jag förmodligen göra det själv.
Det är ju surt om man måste köpa hela katalysatorn också för 2000 spänn bara för detta...

Senast redigerad av 1 e5frog, redigerad totalt 0 gånger.
- - rolig och klämkäck signatur
V70N 2.4 140Hk -04- -
