NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linuspage
Jag har en T5a men i Haynesboken står det inget om den. Någon som vet om det är samma motor som 2,4an men med annan slaglängd eller varför finns det inget om den? För T5an är väl fortfarande 2,5liter?
av Pippolei
Tror inte haynes manualen täcker T5 motorn, utan bara de 2,5l motorerna utan turbo.
av linuspage
Precis som jag skrev så täcker den inte den. Mig veteligen finns det inte någon 2,5litersmotor utan turbo längre. Det som täcks i boken är 1,8 / 2,0 och 2,4. Därav min frågeställning; om det är samma block i T5an som i 2,4an, för det är väl också en femcylindrig motor? Lite bra att veta vridmoment osv när man håller på och skruvar. Något annat företag som gör handböcker? Eller har Volvo något liknande?
av Pippolei
Nej det är inte samma block.

T5:an har 2,52l slagvolym och och en slaglängd på 93,2mm på 5 cylindrar
medan 2,4 och 2,4i har 2,44l slagvolym och 90mm slaglängd på 5 cylindrar.

hoppas det redde ut något frågetecken.
av linuspage
Tänkte främst på Nm till tändstift och annat i motorn. Någon som vet om det finns en handbok eller iaf så länge vet vridet på tändstiften på T5-05? Varför gör Haynes en bok som inte täcket alla motoralternativen?
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]