Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#91939
grabb85 skrev:tycker själv att kofångare är ett trevligt ord och kan därför använda det men vet även att det heter stötfångare idag men lite synd att bilarna är så känsliga.

Man får märken för minsta lilla, va annat förr när folk kunde gå emot något lite lätt t.e.x en bil framför eller bakom om man fickparkera eller nåt och då hände det oftast inget på någon av bilarna men idag räcker det nog med minsta lilla så har man iallafall märken oftast.
Dels har det givetvis med formgivning att göra, men främsta orsaken är ju deformationszonerna.
Det SKA gå sönder så mycket som möjligt i en kollison för att ta upp så mycket som möjligt att kraften innan det når kupén och skadar passagerarna.
Användarvisningsbild
av Zell
#545466
När vissa människor uttalar ordet "strax" så lägger de till ett 't' i slutet.
De säger alltså "straxt". Why??? ?:-/

Som att man lägger till ett 't' på valfri plats:
"Vänta, jagt ska kolla om jagt har det hemmat".

PS. Ja, jag har lite att göra på jobbet och går igenom hela Klotterplanket =D
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#545583
Zell skrev:När vissa människor uttalar ordet "strax" så lägger de till ett 't' i slutet.
De säger alltså "straxt". Why??? ?:-/

Som att man lägger till ett 't' på valfri plats:
"Vänta, jagt ska kolla om jagt har det hemmat".

PS. Ja, jag har lite att göra på jobbet och går igenom hela Klotterplanket =D
Nedan kan du se lite fakta om strax(t)

Strax eller straxt?

Den korrekta formen är strax. Formen straxt är från början en felaktigt bildat form, där t:et på slutet har kopierats från andra adverb som slutar på t, t.ex. genast. Straxt dras alltså med en onödig förlängning, som dessutom gör uttalet något mer komplicerat. Straxt, som förekommit i skrift åtminstone sedan 1600-talet, har dock bitit sig fast i det vardagliga språket så till den grad att det måste accepteras som en ledigare formvariant. I sakprosetext förekommer straxt däremot endast marginellt.

Mvh GK
av I.H.P
#545606
Lite bilrelaterat då, det finns ju många uttryck för samma sak:
P-ände eller styrled?
Bärarm, länkarm eller momentstag?
Kulbult eller spindelled? (eller rentav "kulskruv" :lol: ibland om man nu får gå på definitionerna i denna tråd : http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=43049
Lite dialektalt oxå, vad heter "soppatrôt" på rikssvenska?
//Björn
av I.H.P
#545618
Yepp!
Å ett mycket bättre uttryck än "bensinstopp" som inte indikerar att bränslet är slut, bara att tillförseln blockerats?
Är ju dessutom drivmedelsoberoende, har någon som fått "E85stopp"?
//Björn
av *pettson*
#545700
I.H.P skrev:Lite bilrelaterat då, det finns ju många uttryck för samma sak:
P-ände eller styrled?
Bärarm, länkarm eller momentstag?
Kulbult eller spindelled? (eller rentav "kulskruv" :lol: ibland om man nu får gå på definitionerna i denna tråd : http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=22&t=43049
Lite dialektalt oxå, vad heter "soppatrôt" på rikssvenska?
//Björn
Kulbult eller spindelled. Dom tidigaste varianterna hade inte nån gänga, men däremot var dom koniska med en kona under 7grader samt en bricka och en sprint som fastsättning, därav namnet. Förmodligen vore väl kulskruv kanske ett framtida namn. Spindelleden är en placering av en led av typen kulbult.
Även P- änden och styrleden är två olika placeringar av en led med typen kulbult.
Placeringen avgör namnet på kulbulten.

Ett momentstag har som uppdrag att vanligen överföra moment i ett plan endast.
Bärarm med uppdrag att hålla t.ex en bakaxel fast vid chassiet. Bärarmen har inga egentliga leder, den är oftast bussad med gummibussningar.
Länkarm har som uppdrag att hålla en eller flera kulleder. ( kulleder är länkar)

Gällande spindeln på bilen. En spindel är en maskindel som är en avlång axel som överför roterande rörelse. Så ser inte våra spindlar ut idag, men såg så ut från bilens begynnelse fram till slutet på 60talet på många chassien. Även om utseendet är ändrat idag är funktionen densamma, att överföra den roterande rörelsen när vi vrider på ratten. Utan spindeln hade vi inte kunnat svänga med bilarna.
av I.H.P
#545745
*pettson* skrev:...Ett momentstag har som uppdrag att vanligen överföra moment i ett plan endast.
Bärarm med uppdrag att hålla t.ex en bakaxel fast vid chassiet. Bärarmen har inga egentliga leder, den är oftast bussad med gummibussningar.
Länkarm har som uppdrag att hålla en eller flera kulleder. ( kulleder är länkar)...
Jo så skulle man kunna tänka sig definitionerna men både lekmän och bilmekar (OBS! Ej bilmeckar! :-(O) ) kallar det för t.ex "nedre bärarm vänster fram till 140" (=länkarm), "övre bärarm bak till 240" (=momentstag) och nedre länkarm bak till 940 (=bärarm).
Hur benämns det fram till 240? Länkarm när kulbulten är monterad och bärarm när den är demonterad? :roll: :lol:
//Björn
av *pettson*
#545782
Länkarmen har ju sin uppgift oavsett om kulbulten är på sin plats eller inte. Det är en fråga om vad den är konstruerad för, inte om den är fastmonterad för ögonblicket, det gäller samtliga detaljer.
Många av namnen förutsätter att den som skruvar har en susning om hur sakerna är konstruerade för att jobba. Dom flesta skiter i att sätta sej in i vilket och namnger sakerna som dom tycker verkar bra, ibland hörsägen, ibland bara hemdöpt. Många gånger sitter även utländska namn kvar eftersom vår chassiebyggnadsteknik en gång började på helt andra ställen än här i Sverige. Ta en moped till exempel, vad är en svingarm? I dagligt tal *Svingen* Satt den på en bil så vore det en bärarm. Dom har exakt samma jobb men sitter på två olika fordon. En namngav efter dess jobb. En namngav efter dess rörelsemönster. Vi kommer aldrig någonsin bli sams om namnen med mindre än att vi alla suddas på samma gång och lär om oss samtidigt.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Från början lite så, men man v&au[…]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)