Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Naesstrom
Hej hallå!

Snart dags för bilsemester och eftersom det är första sommaren med bilen finns det ingen solfilm såklart! har inhandlat lite nu och ska testa att få dit den.
Bakdörrarna borde vara bäst om man plockar ut rutorna antar jag, de bakre rutorna ser inte så kurvade ut så det borde fungera om man plockar bort plastskydden över bältessakerna...

har jag missat ngt och har ni några bra tips när man ska göra det själv?
av MrTrigger
Halloj...
Har du en blomspruta så använd den, ha även i lite Yes-diskmedel så att inte vattnet hinner torka ut ifall du skulle bomma med filmen.

De bästa är att ta ur rutorna ifrån dörrarna. (Kan vara lite trixigt o ha ett stort tålamod :lol: ) Efter att du har monterat o skärt till filmen så väntar du tills allt har torkat, när de är klart så lånar du lite genomskinlig nagellack av din andra part och lägger runt på kanterna så att de sitter bättre. Sen när du ska montera tillbaka rutorna så lindar du in dom i ett tjock lager med plast så att du inte skadar filmen.

Vilken styrka har toningen? Ska tona rutorna på min V40 i helgen med en film som släpper in 2% solljus 8)

Hoppas de går bra :D
av Naesstrom
Tack för tipset med nagellacket... klart det måste göra så det sitter bättre :D

Var tusan hittade du en med bara 2%... jag körde snålvarianten och köpte biltemas 10%iga nu när dom väkl har öppnat i Växjö med! :D

Hur tänker du göra med bakrutan... är inte den böjd och jävlig åt alla håll för att plasta! minns hur det var på min 240... trots att man plockade ut rutan tog det en evighet... 740'n hade ju en platt så det gick bra mycket smidigare!
av MrTrigger
De va så lite :wink:

Swedol.. Har ni den butiken i Växjö? Är en kanonbra toning, perfekt för hunden när solen ligger på och när polisen ska försöka och lysa in i bilen :lol: ... hehe

De vet jag inte än, men ska försöka att ta bort så mycket som möjligt ifrån luckan innan jag börjar så att de inte blir något i vägen. Bakrutan behöver du inte plasta.. Enda gången du använder plasten är/ om du tonar fönstren i dörrarna för att inte repa filmen.. Men de jag brukar göra med bakruter är att jag kollar vilken sida klistret sitter på och lägger den uppåt.

Sen lägger jag toningen på utsidan av rutan och skär till den.. Ta lite extra ifall de skulle bli fel :wink:
av Naesstrom
Bah fel term... menade alltså att lägga solfilm på bakluckan... vet att det brukar vara lätt att få veck och skräp på glasrutor som är lite välvda åt mer än ett hål... ungefär som att vika ett papper runt en apelsin :D

hmm, jodå vi har swedol här med... är det den Supermörka som du har köpt då eller... undrar om man skulle köpa den och sätta på de bakersta rutorna iaf nu när jag ändå redan har skaffat biltemas... så kanske folk ser ut från baksätet i alla fall!
av MrTrigger
ah ok :lol:

Den kan vara väldigt lätt ibland. De skulle vara kanon om man kunde egentligen ta lös rutan, men rutan är väl
limmad?

Japp, den supermörka. När dom har fått in nytt i Karlstad så har jag alltid passat på och bunkrat upp med lite filmer :D
Nja, blir inte snyggt med 2 olika nyanser, kanske tona bakrutan med biltemas? :mrgreen:
av Naesstrom
hmm, sant. Men bakrutan lite ljusare är ju inte helt fel när man måste backa :D

köpte du 50 eller 75 i bredd förresten? Lägg gärna upp lite bilder hur det gick om du hinner göra det nu i helgen!
av MrTrigger
Sant, iför sig så går de inte att backa med bilen i mörker med den toningen på.
Jag tror de va 75 jag köpte.. är inte helt säker nu, de ska jag göra :wink:
av MrTrigger
Hur går det med toningen? :D Började och tona min igår kväll, men vart inte så bra resultat, en del revor men de duger än så länge. Men bakrutan va väldigt svår.. men får assistans under veckan. Då blir de även att ta dörrutorna :mrgreen:
av Naesstrom
Nja, har haft min sambos syskonbarn på besök i helgen och ha dom pillande och ställa massa frågor när man redan är förbannad över veck i solfilmen är nog ingen bra ide... Dessutom tänkte jag titta in till Swedol i morgon och köpa mörkare än vad jag redan har! allt för att vovvarna ska få det lite mer behagligt!

Så bakrutan var jävlig säger du... hmm... kanske får fuska till det och tona en plexiglasruta istället då... göra en egen variant av solarplexius helt enkelt!

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det ver[…]