Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
Behöver nytt batteri till min 745/90.På Volvo Har de bara batterier av den "gamla" sorten,dvs med 6 celler osv.De säger att det är bara de nyare v70 som har UNDERHÅLLSFRITT batteri.Går det verkligen inte att ha ett underhållsfritt batteri till 745/90? DEt finns sådana batterier på Biltema,Jula mm.MÅste jag köpa av den "gamla" sorten?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Så länge du köper ett s.k. startbatteri så kan du köpa vilken typ som helst. OKQ8 säljer bra batterier. Sedan kan du gå efter min tumregel när det gäller storleken på batteriet, "så stort som får rum". :)

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det var så lite. :)

Kör försiktigt. (D)

Mvh GK
av bilman
Hittade ett Leochbatteri på Jula:72AH,nedsatt till 795kr.I manualen står det att "Batteriet får ej anslutas till jord" :? Kan detta verkligen vara sant? Minuskabeln i min Volvo ÄR ansluten till jord.Är inte detta säkerhetåtgärd? Har någon stött på sån´t förut?Jag vågade inte köpa batteriet.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det var en konstig varning, var det verkligen ett startbatteri så det inte var ett s.k. fritidsbatteri?

Mvh GK
av bilman
Ja,bilbatteri var det och visst är en konstig varning!Tänkte i början att den som översatte manualen skrev fel,så jag och personalen tittade i den engelska manualen och likväl stod det sammasak!Personalen ville se hur batteriet i min 745a är kopplat;två blåa kablar på minus,den ena är jordad i plåten.De höii med att det var konstigt och ville inte ta på sig ansvar om det händer nåt ifall jag köpte batteriet.Så jag struntade i det.Batteriet är av märket Leoch,75AH och säljes på Jula.
av Rådlös
Fritidsbatteri eller startbatteri (bilbatteri om du så vill) är i ytterstorlek och funktion i stort sätt lika. Det handlar om hur batteriet kan avge sin energi. Startbatteri kan ge mycket ström på kort tid, och fritidsbatteri är tänkta att kunna avge små strömmar under lång tid. Alla batterier måste dock laddas efter användandet.
Det batteri som är aktuellt för dig, har ett för mig okänt namn. Kolla upp allt du kan få tag i på det batteriet. Det finns specificeringar och beteckningar på hur startbatterier och fritidsbatterier skall kunna avge sin energi. Jag kan det dock inte utantill. Men om du googlar på ett antal kända batteritillverkares sidor så får du veta allt du behöver och lite till.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Gå till OKQ8 istället och köp ett batteri, kolla åtminsone priserna där, jag tror inte dom är speciellt dyra.

Mvh GK
av bilman
Har nu att välja mellan 3 batterier; Volvo/60AH/995kr,Mekonomen/Global/55AH/1035kr och OKQ8/60AH/935kr.Glömde kolla CCA på dessa.Sikta på det med högsta CCA?

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]