NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av greenbay
Inte ovanligt att kompressorena lägger av, de är av variabel typ, så att magneten är dragen och kompressorn snurrar betyder tyvärr ingenting.
Har nyss fått byta kompressorn på vår V50 -08, eftersom den inte kylde efter kondensorn byttes....
CarMan? någon kommentar ang att många kompressorer pajar?
/Greenbay
Användarvisningsbild
av StringerBell
greenbay skrev: de är av variabel typ
Vad är detta?
av hwk
mikjan skrev:Jaha nu har jag lämnat in bilskrället och efter diverse turer har mäcken kommit ram till att kompressorn måste bytas. Typiskt jag som just gjort AC service på den vilket kostade ca 1500. Nu ska kompressorn bytas, ska föröska få tag i en på nån skrot därefter ut med kylmediumet och fylla på igen. Det verkar som de måste skruva ner halva motorn för att komma åt kompressorn och det är då tiden som kostar. Min uppfattning är ändå efter att ha pratat med folk här att kompressorn kanske endast behöver schimsas men enligt dem behöver den bytas. Det konsitga är ju att den fungerar ett tag och sedan lägger av. Då de felsökte med mjukvara för volvo ser man att kompressorn går upp i tryck hela tiden tills ett visst tryck sedan slår väl magneten ifrån. Jag blir tokig på hela grejen.
och det sjukaste av allt är att typ hela kylaren och halva motorn måste skruvas bort för att komma åt delen som ska bytas. Hörde nåt om via ett annat forum att det finns en evaporatortempgivare också kan den vara boven i dramat d.v.s att det är något skit med denna och inte kompressorn. ja ja nu åker jag väl på och byta kompressorn för dyra pengar så får vi se vad som händer, med min vanliga tur så är det säkert inte det men vi får väl se.

Hade du testat att shimsa kopplingen? Testa det först innan du väljer att investera i en ny kompressor!
av hwk
Saxat från http://www.autopower.se/galleri/frilans ... efault.asp :

"Nyare kompressorer är av variabel typ de snurrar hela tiden och trycket i kompressorn sköts via interna ventiler istället för att slå till och från som de äldre. De nyare kompressorena är betydligt känsligare för smuts i systemet ventilerna sätter igen sig om den gamla kompressorn havererat och smutsat ned systemet vid byte av kompressor så kan det ge problem ganska omgående."

Detta innebär alltså att de nyare kompressortyperna inte har någon magnetkoppling överhuvudtaget..? Därför är inte shimsningen möjlig i suppose. 8)

För den som är engelskspråkig kan jag rekommendera detta pdfdokument:
http://www.polarbearinc.com/Articles/Va ... ressor.pdf
av wendtm
Jag har råkat ut för samma problem på min V50.
Ac.n gik ett tag och efter en stud så lägger den av, stänger jag av den på panelen och sedan återstartar efter 3-4 km så funkar det en stund igen.
Idag när jag va hos en lokal ac firma så sa de att jag måste byta kompressorn, han visade att den läkte pyttelite på mitten utav den. Riktigt tråkigt.... Undrar ifall man inte bara kan fylla och testa köra vidare för att se hur länge det håller? inte sugen på att punga ut 10.000 på kompressorbyte
Användarvisningsbild
av StringerBell
Nyare kompressorer är av variabel typ
Men är det denna typ som sitter i V50?

Kan någon bekräfta?
av hwk
StringerBell skrev:
Nyare kompressorer är av variabel typ
Men är det denna typ som sitter i V50?

Kan någon bekräfta?
Den sitter inte i min, det kan jag bekräfta.
av marcbe
hwk skrev:Detta innebär alltså att de nyare kompressortyperna inte har någon magnetkoppling överhuvudtaget..?
Jodå, även Volvos kompressorer med variabelt deplacement har koppling.
nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]