Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
#544901
andreas_lofgren skrev:
MattiasD skrev: Svaret är, självklart inte. Diesel gynnas av litet effektuttag och dessutom tas långt ifrån all effekt ut ur 180 hästars motorn. Är det inte konstigt att Saabs (andra tillverkare också för den delen) klenare motorer har samma förbrukning i EU körcykeln? Bluff och bog. Värst av allt är att miljöklassningen baseras på detta.
Nu sitter du väl och ljuger lite mer än vanligt? Det är SAMMA körcykel så varför skulle en diesel gynnas mer?
Därför att en diesel har inte pumpförlustera som en ottomotor med (nästan) stängt gasspläll har, och dieselcykeln arbetar med högre effektivitet på låga varv jämfört med ottomotorn och eftersom körcykeln stipulerar ett acc från 0-70km/h på 20s behöver man knappt varva motorn över tomgång...

Jag trodde du hade bättre koll är så här.
Ditt oartiga ordval gör inte saken bättre.
av Lövet
#544919
Vad spelar det för roll att en motor är mer ineffektiv vid lägre gaspådrag? Samma körcykel gäller för alla! Eller ska bensinbilar ha en särskild för att de är sämre?
Användarvisningsbild
av Mabuse
#544924
andreas_lofgren skrev:Vad spelar det för roll att en motor är mer ineffektiv vid lägre gaspådrag? Samma körcykel gäller för alla! Eller ska bensinbilar ha en särskild för att de är sämre?
Nej, alla bilar borde testas mot en körcykel som stämmer någorlunda överrens med hur folk i allmänhet kör sina bilar. Den nuvarande EU-körcykeln är ett skämt, misstäkt specialdesignad för ge dieseln den bästa möjliga reultat. Vem av er som kör diesel tar 20 sekunder på er att dra upp bilen till 70km/h om ni stannat vid en korsning eller parkering, och ska ut på landsväg?
av MattiasD
#544930
Mabuse skrev: Nej, alla bilar borde testas mot en körcykel som stämmer någorlunda överrens med hur folk i allmänhet kör sina bilar. Den nuvarande EU-körcykeln är ett skämt, misstäkt specialdesignad för ge dieseln den bästa möjliga reultat. Vem av er som kör diesel tar 20 sekunder på er att dra upp bilen till 70km/h om ni stannat vid en korsning eller parkering, och ska ut på landsväg?
Jag tycket tom att det borde ingå en moment där man tar ut max effekt i eu körcykeln. Då kommer det att synas att effektstarka motorer också förbrukar mer bränsle. Som det är idag är det en tidsfråga innan vi får se 250 hk dieselmotorer som drar 0.45 l/mil och därmed miljöklassad och skattefri. Dagens miljöklassning av dieselmotorer är som du skriver ett stort skämt och troligvis ett resultat av effektiv lobbying i Bryssel från tysk bilindustri för att gynna diesel.
Användarvisningsbild
av isak
#544959
är väl inget fel med effektstarka motorer? som dessutom är snåla på bränslet.har provkört en drive rena skämtet kommer aldrig på min gård.
Isak
av Lövet
#544984
Att cykeln är snäll och borde snäppas upp en aning är en sak. Men att det skulle vara olika för olika bilar är befängt. Det handlar om att flytta en bil en viss sträcka på en viss tid. Att den tiden skulle vara kortare för effektstarkare bilar - varför då? Jag kör inte fortare med 200hk än 100hk.
av Thor86
#545015
Angående testcykel så borde det finnas en separat för motorväg, typ såhär: plan väg(alternativt omväxlande nerför och uppförslut), 30grader C med solinstrålning och AC på, 120km/h konstantfart

Den bilen som går snålt där levererar ju faktisk miljöprestanda
Användarvisningsbild
av ThomasT
#545057
Angående testcykeln så måste man förstå att dess syfte är inte att i första hand att återskapa förbrukningssiffror som återspeglar verkligheten, utan är till för att skapa en jämförelse förbrukning så det ska bli möjligt att jämföra olika bilmodeller med varandra.


.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#545059
andreas_lofgren skrev:Att cykeln är snäll och borde snäppas upp en aning är en sak. Men att det skulle vara olika för olika bilar är befängt.
Det är väl bara du här som har fantiserat ihop att man skulle ha olika cykler för olika bilar?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

[squote=koolizz post_id=1622649 time=17661467[…]

Volvo 850 som ej startar

På 1994 års modell bör där v[…]

Förmodligen jordfel bak. Blinkers är int[…]

Har både haynes boken och ett separat elsc[…]