- ons 06 jul 2011, 17:17
#544901
Jag trodde du hade bättre koll är så här.
Ditt oartiga ordval gör inte saken bättre.
andreas_lofgren skrev:Därför att en diesel har inte pumpförlustera som en ottomotor med (nästan) stängt gasspläll har, och dieselcykeln arbetar med högre effektivitet på låga varv jämfört med ottomotorn och eftersom körcykeln stipulerar ett acc från 0-70km/h på 20s behöver man knappt varva motorn över tomgång...MattiasD skrev: Svaret är, självklart inte. Diesel gynnas av litet effektuttag och dessutom tas långt ifrån all effekt ut ur 180 hästars motorn. Är det inte konstigt att Saabs (andra tillverkare också för den delen) klenare motorer har samma förbrukning i EU körcykeln? Bluff och bog. Värst av allt är att miljöklassningen baseras på detta.Nu sitter du väl och ljuger lite mer än vanligt? Det är SAMMA körcykel så varför skulle en diesel gynnas mer?
Jag trodde du hade bättre koll är så här.
Ditt oartiga ordval gör inte saken bättre.
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse, SFN
Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...
Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...
