Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Appel
Jag hade idag nöjet att få köra en sväng med Volvos kommande Plug-in hybrid. Trots att det är över ett år innan den går att köpa måste jag säga att jag blev väldigt imponerad över hur väl den fungerade vad gäller integrationen av dubbla drivkällor. Makalös känsla att glida fram i 90 km/h på bara el för att släppa gasen och ladda batterierna lite medans jag rullade så att jag kom ner lite i fart och skiftade till Power-läge och helt plötsligt hade en "raket" med 215 plus 70 hästkrafter!! Jag gjorde inga större utsvävningar i hög hastighet eller skarpa svängar då den bara finns i 3 exemplar och vad den egentligen är värd om man nu skulle misslyckas ville jag inte tänka på...

Hur som helst så känns det som att framtiden är här, att både äta kakan och ha den kvar!! Min bil drar utan problem 2 liter milen, och denna kan dra så lite som 2 deciliter milen i vardagskörning.

Jag vet vad jag vill ha för bil när leasingen på min är klar!!
Användarvisningsbild
av gotfredsen
Låter trevligt men skulle vara intressant hur volvo har tänkt det med batteri byten med tanke på att byta batterier på en el bil kostar ca 100.000 kr .. Å det är ingen kostnad vem som helst är bered att hosta upp efter några års körning...

Vore trevligt att se om volvo kommer ha något form av utbytes program eller service program för el batterierna på framtida hybrider...

För mig att över väga hybrid så bör följande punkter vara uppfyllda .. Vilket de kommer bli...

1. Utbytes program för batterierna till rimlig kostnad
2. Inductions laddare (trådlös strömöverförring) något som volvo jobbat på ett tag vet jag till deras elbilar..
3. Att xc60 blir hybrid
av vicster
Känns som att elhybriderna är den perfekta tjänstebilen; dvs. köra så mycket på el som möjligt och när batterierna är påväg att försämras efter två år byter man in den mot en ny så slipper man tänka på det :D

Dock måste regeringen premiera elhybrider något oerhört då en bil för mer än en halv miljon är något de flesta inte har råd med... :(
av perhall
Visserligen håller batterierna mer än två år men frågan är mycket befogad. Jag vet inte hur det funkar med begagnade priusar och lexusar. Det kostar väl ett gäng tiotusenlappar att byta batteri på såna också, men jag har inte stött på nån som behövt göra det.

Men kanske man inte behöver vara så orolig ändå:
Battery life cycleAs the Prius reached ten years of being available in the U.S. market, in February 2011 Consumer Reports decided to look at the lifetime of the Prius battery and the cost to replace it. The magazine tested a 2002 Toyota Prius with over 200,000 miles on it, and compared the results to the nearly identical 2001 Prius with 2,000 miles tested by Consumer Reports 10 years before. The comparison showed little difference in performance when tested for fuel economy and acceleration. Overall fuel economy of the 2001 model was 40.6 miles per US gallon (5.79 L/100 km; 48.8 mpg-imp) while the 2002 Prius with high mileage delivered 40.4 miles per US gallon (5.82 L/100 km; 48.5 mpg-imp). The magazine concluded that the effectiveness of the battery has not degraded over the long run.[72] The cost of replacing the battery varies between US$2,200 and US$2,600 from a Toyota dealer, but low-use units from salvage yards are available for around US$500.[72]

PH
av vicster
Det stämmer kanske om du mestadels kör på hybrid eller power-läget, men använder du pure ofta lär batterierna inte vara speciellt roliga efter 10 år...
av thole64
Kan vara en skröna, men vad jag har hört så har man ännu inte bytt några priusbatterier i sverige...
av Thor86
Appel, du råkar inte ha fler detaljer från provkörningen?

Angående batteriet så
Vi bilägare nr14 2011 sida 47 skrev: Modellen är nästan färdig för produktion. vad som återstår är viss utveckling av programvara och tekniska detaljer men de stora dragen ligger fast. Det blir elektronikjätten LG som leverar batteriet som ska fungera under hela bilens livslängd.
-Kunden måste uppleva det trovärdigt, säger Karl-Johan Ekman.
Om vi skulle hamna i en situation där batterierna måste bytas, skulle vi kunna förstöra hela bilens rykte.
Med tanke hur prestandan på hur batterikapaciteten på diverse andra elektronikgrejer brukar prestera gentemot utlovat så blir man ju lite skeptisk, lär ju visa sig så småning om
AMS nr 13 2011 sida 12 skrev:Kommer V60 hybrid att klara även nordiska vinterförhållande när det gäller temperaturer. Är inte litiumjonbatterier känsliga för kyla?
"Det stämmer. Men vi har ett vattenburet värmesystem runt batterierna som klarar även de kallaste dagarna. och vi har testat detta noga - precis som vi testat åt andra hållet. För mycket värme är inte heller bra för batterierna"
Ska bli intressant att se vad utgångspriset blir och med vilken utrustning?
Katalysator...

Misstänker det.... Men... Nu va ju fläns[…]

Tvättade bilen till en bekant, fin färg […]

Har ingen M10 bult att testa magiska tricket m[…]

Jag har en trasig dörrlist, har testat det me[…]