sweborn skrev:MattiasD skrev:sweborn skrev:V-power är inte lika poppis längre när den är "förstörd" med etanolinblandning, men det kanske ändå var Porscheägare som hade störst intresse av den soppan.
På vilket sätt "förstörs" bränslet av etanolinblanding? Etanolen höjer oktantalet och förhindrar vattenbildning vilket borde ses som något positivt.
I mina ögon är poängen med V-power att vissa bilar (ex nyare Porschar) drar nytta av det och ger mer effekt, kanske dessutom är de något snålare på drivmedlet.
Det högre oktantalet medger en aggressivare inställning av tändningen vilket är positivt för verkningsgraden (i förlängningen bränsleförbrukningen).
Eftersom Etanol ger motsatt effekt (lägre energiinnehåll)
Visst är det sant att Etanol har lägre energiinnehåll, men det innebär inte automatiskt att det blir motsatt effekt. Faktum är att etanolen ger ett högre vridmoment i motorn på låg- och mellanregister. Och undersökningar där man jämfört den faktiska bränsleförbrukningen vid olika etanolinblandningar har visat att förändringen av bränsleåtgången inte är linjär mot etanolinblandningen. De första 20-30% har bränsleförbrukningen ändrats marginellt.
Förklaringen finns i skillnaden i etanolens kemiska sammansättning och dess fysiska egenskaper.
Förbränningsprocessen kräver en större mängd etanol än bensin, och ECU:n kompenserar. Verkningsgraden på motorn ökar faktiskt med etanol.
blir ägare av dessa bilar besvikna och försöker lista ut vilket drivmedel som numera passar deras motorer bäst.
Enda vettiga sättet är att testa själva och föra logg på det istället för att lyssna på vad andra tror och tycker. Verkligheten är så mycket mer komplicerad än att bara generaliserande säga "Etanolen har lägre energiinnehåll", för det är inte ens halva sanningen.
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse,
SFN
Skeptic Friends Network och
Etanol.nu
Att mäta är att veta...