Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Det beror på vilken motor du häller det i. Etanolen är aggressiv, så alla äldre motorer tål den inte.
Min gräsklippare (Briggs & Stratton motor) går inte att köra på 95-oktan, trots att klipparen bara är några år gammal. Där går det förstås åt så lite att man kan köra på Aspen istället, men det är smidigare att kunna fylla den dunken från den vanliga pumpen också, när man ändå är på macken.
av MattiasD
apersson850 skrev:Det beror på vilken motor du häller det i. Etanolen är aggressiv, så alla äldre motorer tål den inte.
Min gräsklippare (Briggs & Stratton motor) går inte att köra på 95-oktan, trots att klipparen bara är några år gammal. Där går det förstås åt så lite att man kan köra på Aspen istället, men det är smidigare att kunna fylla den dunken från den vanliga pumpen också, när man ändå är på macken.
Allt som tål bensin tål etanol. Jag har inte sett något bevis på att etanol skulle vara agressivare än bensin utan avfärdar detta som en myt. Vi tvättar ju händerna med etanol! Att 5% inblanding av etanol skulle göra skillnad ser jag som otroligt. Jag vet många som kör gamla gräsklippare på E85 utan problem. Jag kör min på 50% E85 och 50% BF95 utan problem. För att köra på 100% E85 måste jag borra upp munstycket vilket jag planerar att göra framöver.
av sweborn
MattiasD skrev:
sweborn skrev:V-power är inte lika poppis längre när den är "förstörd" med etanolinblandning, men det kanske ändå var Porscheägare som hade störst intresse av den soppan.
På vilket sätt "förstörs" bränslet av etanolinblanding? Etanolen höjer oktantalet och förhindrar vattenbildning vilket borde ses som något positivt.
I mina ögon är poängen med V-power att vissa bilar (ex nyare Porschar) drar nytta av det och ger mer effekt, kanske dessutom är de något snålare på drivmedlet. Eftersom Etanol ger motsatt effekt (lägre energiinnehåll) blir ägare av dessa bilar besvikna och försöker lista ut vilket drivmedel som numera passar deras motorer bäst. Nu ser exempelvis Statoil ut att erbjuda det mest passande drivmedlet. Man kan tillägga att Shell numera säger 98 oktan om V-power, med en genomsnittsoktanhalt på 98,1 (?) samt att Statoil har en genomsnittsoktanhalt på 98,5 enligt sidan ovan. Har inte dubbelkollat uppgifterna, men den intresserade kan ju börja rota i den änden.
Användarvisningsbild
av apersson850
MattiasD skrev:Allt som tål bensin tål etanol.
Det gör de inte alls. Jag har haft ett jädra micklande med just min gräsklippare, innan jag förstod att problemet kom med bensinen, för jag körde den på samma 95-oktan som bilarna gick på. Sen gick jag över till 98-oktan, och nu krånglar den inte ett smack.
Membranet i membranförgasaren löstes upp av etanolen.

Så ditt påstående kan vi avfärda som en tvättäkta myt. Att det finns motorer som inte var tänkta för etanol, men ändå tål den, förändrar inte det faktum att inte alla motorer tål etanol.
Användarvisningsbild
av Krollspell
sweborn skrev:
MattiasD skrev:
sweborn skrev:V-power är inte lika poppis längre när den är "förstörd" med etanolinblandning, men det kanske ändå var Porscheägare som hade störst intresse av den soppan.
På vilket sätt "förstörs" bränslet av etanolinblanding? Etanolen höjer oktantalet och förhindrar vattenbildning vilket borde ses som något positivt.
I mina ögon är poängen med V-power att vissa bilar (ex nyare Porschar) drar nytta av det och ger mer effekt, kanske dessutom är de något snålare på drivmedlet. Eftersom Etanol ger motsatt effekt (lägre energiinnehåll) blir ägare av dessa bilar besvikna och försöker lista ut vilket drivmedel som numera passar deras motorer bäst. Nu ser exempelvis Statoil ut att erbjuda det mest passande drivmedlet. Man kan tillägga att Shell numera säger 98 oktan om V-power, med en genomsnittsoktanhalt på 98,1 (?) samt att Statoil har en genomsnittsoktanhalt på 98,5 enligt sidan ovan. Har inte dubbelkollat uppgifterna, men den intresserade kan ju börja rota i den änden.
Vart hittade du den infon?
av Mccartney
tankade idag etanol, drog 1,84 men går nog över till 98oktan till vintern.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Tartryffel skrev:
Krollspell skrev:
simonhalmstad skrev:Okej så då är det

95-oktan inblandad med etanol
98-oktan ej inblandad med etanol
99-oktan (v-power) inblandad med etanol
Som jag fattat det är det fr o m1 juli 2011 ev. 5% etanol i både 98 och V-power i Sverige.
Stämmer inte.

http://www.okq8.se/data/internal/data/1 ... in_MK1.pdf

"Den 95 oktaniga bensinen har 5 % etanol inblandad i bensinen."
Okej bra, var osäker på det.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Cox skrev: Samt så är ju etanolspisarna optimerade för att gå bäst på just etanol :-)
Knappast. Motorerna certifieras för bensin, och optimeras därför efter det.
SAABs chefutvecklare berättade i en intervju för något år sedan att alla motorer måste göra detta. Men om de fick chansen att certifiera mot E85 kunde de lätt sänka bränsleförbrukningen på E85 med 10%.
En riktigt etanol-optimerad motor kommer att gå som en påse nötter på bensin, men å andra sidan inte dra speciellt mycket mer E85 än den drar bensin.
Användarvisningsbild
av Mabuse
sweborn skrev:
MattiasD skrev:
I mina ögon är poängen med V-power att vissa bilar (ex nyare Porschar) drar nytta av det och ger mer effekt, kanske dessutom är de något snålare på drivmedlet.
Det högre oktantalet medger en aggressivare inställning av tändningen vilket är positivt för verkningsgraden (i förlängningen bränsleförbrukningen).
Eftersom Etanol ger motsatt effekt (lägre energiinnehåll)
Visst är det sant att Etanol har lägre energiinnehåll, men det innebär inte automatiskt att det blir motsatt effekt. Faktum är att etanolen ger ett högre vridmoment i motorn på låg- och mellanregister. Och undersökningar där man jämfört den faktiska bränsleförbrukningen vid olika etanolinblandningar har visat att förändringen av bränsleåtgången inte är linjär mot etanolinblandningen. De första 20-30% har bränsleförbrukningen ändrats marginellt.
Förklaringen finns i skillnaden i etanolens kemiska sammansättning och dess fysiska egenskaper.
Förbränningsprocessen kräver en större mängd etanol än bensin, och ECU:n kompenserar. Verkningsgraden på motorn ökar faktiskt med etanol.
blir ägare av dessa bilar besvikna och försöker lista ut vilket drivmedel som numera passar deras motorer bäst.
Enda vettiga sättet är att testa själva och föra logg på det istället för att lyssna på vad andra tror och tycker. Verkligheten är så mycket mer komplicerad än att bara generaliserande säga "Etanolen har lägre energiinnehåll", för det är inte ens halva sanningen.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]