Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mwood
Hej,

Har förstått att ett vanligt ämne är vad som berör x40 Fas I gällande GDI motorerna. Jag behöver återuppväcka detta ständiga "orosämne" då jag ej ser att befintliga trådar ger tillräckligt bra och sammanhängande svar.

Jag är ganska ny ägare av en "bättre" begagnad Volvo s40 1,81 -99 15000 mil. Den tickar en aning men har varit oklanderligt skött. Inga problem med höga avgasvärden eller ojämn gång eller liknande har visat sig än och ska väl förbli så ett tag till. Däremot är det dags för oljebyte (gjorts var 1000 mil).

Idag har den Castrol (någon variant) 0-30

Jag skulle vilja veta vad ni andra x40 GDI förare använder för olja? Känner någon att en viss typ/märke haft fördel för motorn?

Vänligen dela med er till denna något oerfarna Volvoägare
av rudarmy
Kör ju inte gdi ... men 5-50 biltema byter var 500e mil kör s40 2.0t -99 steg 4 trim
D är mycke same shit gällande märken alla måste ju gå igenom vissa tester..
Viktigare å byta ofta samt filter
av mwood
rudarmy skrev:Kör ju inte gdi ... men 5-50 biltema byter var 500e mil kör s40 2.0t -99 steg 4 trim
D är mycke same shit gällande märken alla måste ju gå igenom vissa tester..
Viktigare å byta ofta samt filter
Tack för ditt svar. GDI motor är känt känsligare och vill därmed försäkra mig om att jag i alla fall inte gör situationen värre. Med en annan Volvomotor skulle jag nog även kunnat tänka mig köra på Biltema. Har aldrig haft bekymmer med den i mina tidigare bilar.
Användarvisningsbild
av MechaniX
Om den nu funkar bra på 0W-30 så fortsätt med det. Problemet med GDI motorerna hänger väl inte på vilken tillverkare av olja man använder.? Motorn kan ändå inte läsa på flaskan :mrgreen:

Sen som det är sagt tidigare, Biltema tillverkar inte egen olja. Så länge man kollar specifikationen på flaskan och den stämmer med vad motorn vill ha så funkar det.
Användarvisningsbild
av volvo51
Jag har GDImotorn och kör på Biltemas helsyntet 5W-40 utan problem.
Däremot så byter jag ofta,ca.600-700 mil olja+filter.
av mwood
volvo51 skrev:Jag har GDImotorn och kör på Biltemas helsyntet 5W-40 utan problem.
Däremot så byter jag ofta,ca.600-700 mil olja+filter.
Har visserligen hört att biltemas olja är bra, kör dock på original filter. Blir nog så framöver. Tack för inlägg! Ska Försöka göra vad jag kan för att undvika problem med denna motorn. Misstänker att billig olja inte gör det värre faktiskt.
Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]

Trasig turbo V70 D4 aut MY15

Om du söker på VEA + motorproblem s&ari[…]