Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80Frälst
Hej allihopa,
Far min har en Volvo 850 kombi som har ett antal fel. Jag börjar väl med oljud vid servon först.

Bilen har ett vinande ljud vid servon som ökar vid högre varv, Men det låter även när bilen går på tomgång.
Nu var han och köpte en servopump på skroten, Och jag bytte den ikväll, Men när jag nu startade bilen med den "nya" servopumpen så låter det fortfarande, Hur rimligt är det att det är samma fel på bägge servopumparna. Vad kan det vara istället. Blir inte klok på detta...

Sedan så går bilen inte så bra, Först så trodde vi att det kunde vara kopplingen, För det kom olja ut mellan växellåda och motor samt så slirade kopplingen, Fixade ny kopplings lamell samt tryckplatta och u-lager sant p-box. Monterade ihop skiten efter flera timmars slit och jävelskap. Men bilen går fortfarande inte bra. Det går inte att köra fortare än 130 km/h med fullgas. Och varvar inte upp mer än 3500 rpm... Vad kan det vara för fel.

Jag tror också att vevhusventilationen är dålig/täppt, eftersom om man plågar bilen ordentligt så kommer det ut rök vid oljestickan.Eller nja behöver inte ens plåga bilen. För det kommer ut rök därifrån ändå. :(

Skulle bli glad om jag fick några tips eller idéer över vad det kan vara för fel, samt hur man löser det.
Användarvisningsbild
av Nexus
börja med rebgöra vevhus vent innan packningen går igen med läckage som följd. är du säker på det är pumpen som låter och ingen rulle som är slut?
av Tjonge76
Ang servopumpen, så kanske det kan vara remhjulen som inte ligge i linje. Det kan uppstå vinande ljud då. Ett fel som kan vara lätt att glömma bort. Samma fel på svärmors bil efter en kollision.
Ökar ljudet vid belastning av aggregaten? Testa sätt på/stäng av elförbrukare och se om ljudet ändras. Som du själv är inne på skulle det ju vara otroligt om bägge pumparna har samma fel.
av S80Frälst
Nexus skrev:börja med rebgöra vevhus vent innan packningen går igen med läckage som följd. är du säker på det är pumpen som låter och ingen rulle som är slut?
Hmm.. får nog ta och kolla igenom forumtrådarna om hur man rengör vevhusventilationen. Det kan ju vara någon rulle eller remspännare som är slut. Har tyvärr inte kontrollerat det så noga. Eftersom både brorsan och farsan sa att det nog var servopumpen som var dålig.
Ang servopumpen, så kanske det kan vara remhjulen som inte ligge i linje. Det kan uppstå vinande ljud då. Ett fel som kan vara lätt att glömma bort. Samma fel på svärmors bil efter en kollision.
Ökar ljudet vid belastning av aggregaten? Testa sätt på/stäng av elförbrukare och se om ljudet ändras. Som du själv är inne på skulle det ju vara otroligt om bägge pumparna har samma fel.
Kan kanske vara så med, Men går det att justera remhjulen i sidled? Jag trodde ju att remhjulen sitter som dom ska sitta, och att det inte går att justera dom i sidled. Ang om det viner/låter mera ifall man slår på eller av elförbrukarna, så har inte jag märkt av någon större skillnad.
av S80Frälst
Tror jag fick reda på varför bilen går så dåligt. Tog bort lambda sonden och bilen gick redan mycket bättre. Gick och varva över 5-6000 varv. Så antagligen är katalysatorn täppt. Min fråga är? Kan man bara slå sönder keramiken inne i katten, Eller kommer den att slå bakut. Tips på något enkelt och smidigt sätt uppskattas verkligen. :)
av *pettson*
S80Frälst skrev:Tror jag fick reda på varför bilen går så dåligt. Tog bort lambda sonden och bilen gick redan mycket bättre. Gick och varva över 5-6000 varv. Så antagligen är katalysatorn täppt. Min fråga är? Kan man bara slå sönder keramiken inne i katten, Eller kommer den att slå bakut. Tips på något enkelt och smidigt sätt uppskattas verkligen. :)
Ett skitenkelt sätt är att antingen ersätta kissen med en splitt ny för hela 699kr plus en kvart med svetsen, eller passera en skrot och pröjsa nåt lite mer och få med ett främre rör inkl kat hem för utbyte.
av S80Frälst
Hej alla. Ska snart på semester. Men jag tog ner katten och slog sönder allt inne.
Fy fasiken vad täppt den var. Nu lyser lambda lampan, men bilen går som en 850 ska gå.
Få se vad som händer med bilen sedan efter semestern. Ha det nu bra alla, och tack för råd och tips.
av *pettson*
Läs ur kod/er? Åtgärda? Lambdan som sitter innan kat påverkas inte av att du slår ur katten. Så det kunde ju vara på sin plats att fixa den, om den nu är problemet, så slipper du betala extra soppa.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]