Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nandor78
Jag ställde en fråga till en bilmekaniker på Volvo.

Fråga: Är Volvo S/V40 en bra bil?

Svar: Nej!!! fy fan!
Det är budget skit som är byggt i Holland som 440, 340 och de andra skräpbilarna.
Listan kan göras lång över alla problem som kan uppstå med den bilen.

Nästa fråga var:

Jag har massa fel nu som måste åtgärdas, vad ska jag göra?

Volvo mekanikerns svar: Sälj skiten direkt!!

Hahahah!! snacka om att man gjort ett nerköp.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Var och en får väl bilda sig en egen uppfattning, men jag tycker inte att de är så dåliga.
Köpte min S40 2,0T modellår 2001 för nästan exakt tre år sedan. Bilen hade då gått 17500 mil och nu drygt 24000 mil. Utöver vanlig service har jag på dessa tre åren bytt:

Båda bromsoken bak samt skivor och belägg.
Bromssköldar bak.
Bromsbelägg fram.
Alla fyra hjullagren.
Krängningshämmarstagen fram.
Lambdasond (främre).
Fläktmotstånd.
Termostat.
Koppling. Dock var inte kopplingen kass utan ingående axeln till växellådan behövde smörjas och då måste man tydligen plocka ner hela växellådan. (Vanligt problem på flera Volvomodeller.)

Låter kanske mycket när man räknar upp allt men på tre år är det kanske inte så farligt på en bil som är 10 år gammal och gått över 20000 mil.
Användarvisningsbild
av SvenB
Deppa inte ner dig, det finns många här på forumet som är supernöjda med sina bilar. Uttalandet får stå för mekens egen räkning. Jag fick samma uttalande över en 264 -79 som jag hade ett antal år. En underbar bil som fungerade utmärkt. Inga större fel, jag körde 15.000 mil med den.
av Nandor78
Självklart ska man bilda sig en egen uppfattning!
Men när man ägt bilen i 3 veckor och det uppstår fel för totalt ca 20.000kr så lackar man ur ganska kraftigt.

Detta är min första S/V40 och således min enda erfarenhet av dessa bilar och jag lär inte rekommendera folk att köpa modellen.
Tydligen ska dom rosta som f*n oavsett fas 1 eller 2 och jag har nu hittat ganska rejäla fläckar innanför gummilister och plasttrösklarna, till och med runt framrutan., riktigt tråkiga och halvt omöjliga ställen att laga på.

nåja nu ska jag inte gnälla mer, jag köpte ett måndags ex, thats it!

Nu ska jag bara fixa till den och sälja den helt enkelt :)
av metalHJ
Det må vara en budgetbil, men till skillnad mot många andra bilar i samma klass har Volvon lite mer av allt enligt min mening! Säkerhet, körglädje och driftsäkerhet. Man bedrar sig rätt mycket om man skulle jämföra V40 mot t.ex. V70 som är en bil i en helt annan prisklass!

Man får ju se till vad man får för pengarna man betalar, och utifrån den aspekten anser jag att man får bra mycket mera BIL än exempelvis japsbilar i liknande klass.

Folk har snöat in sig på att bara för att dom är tillverkade i Holland, är det per automatik en skitbil och det sänker andrahandsvärdet. Vilket gynnar exempelvis en sån som mig, jag har valt att åka x40 och gör det med glädje i förhållande till vad jag betalat.

Sen är jag väldigt nyfiken på vad som kostat 20.000 på tre veckor, som du överhuvudtaget inte skulle kunnat ana innan du beslutade dig för att köpa bilen? Med lite snabb överslagsräkning kanske jag själv lagt runt 15.000 på mina S/V 40 bilar tillsammans inkl. service kostnader. V40'in (28400 mil) har vi haft i snart 2 år, S40'in (17000 mil) i 4 månader. Båda inköpta till ett pris som redan givit mycket valuta för pengarna!
av rudarmy
Hahahah!! snacka om att man gjort ett nerköp.
är det en 98a?
de där 20000kr gissar jag volvo som ska ha d för att laga.. el fel som förmodligen inte behöver lagas..( hatar volvoservice avdelningen!!)
el som du kan fixa för mycket billigare nån annanstans
skriv vad d rekomenderar ska lagas så kommer vi här garanterat hjälpa dig å spara minst 10000!!

mvh bengt
av Nandor78
Ja ni!....VVT enheten, fjädrar av (sänkningssats) måste byta alla 4 då jag inte vet vilken längd som sitter.
Motorfästen slut, drivaxlar och glapp växellåda. Bromsok bak, Byta hjlubultarna i naven bak, förra ägaren (idiot) har dragit sönder hjulbultarna så gängorna är skit. Sen har jag hittat störig rost som jag inte såg när jag köpte den.

Ja - Jag var lite snabb på affären. Ägaren kändes pålitlig och bilen givk bra utan missljud när jag provkörde den.
Efter ca 1 vecka rasade VVT enheten och sen skulle jag byta klossar bak och då hittade jag fel efter fel.

Enligt Volvo mekaniker så är vissa X40 lådor väldigt glappa och måste då bytas för att det ska bli bra, vilket jag måste göra för med närmare 300hk så smäller den sååååå in i he***te när man drar på i vissa lägen.

För övrigt är bilen skitgo att köra och det är ett grymt drag i den.

Utöver dessa missöden så var det en kärring som skrapade upp hela sidan på bilen med sin gamla Saab så jag måste lämna in Volvon på lack av halva vänstra sidan.
När det är klart så blir den till salu....
Hej

sj sitter jag med en 98 s40 som gått 20K snart å inte ett fel på den enbart slitage grejer.

Bytt alla skivor med klossar.
Ett motorfäste.
å kopplingen som var sliten annars så är det bara service på den.

Så om du har så mycket fel på din bil så måste den föra ägaren mörkat ner sjukt mycket för dej vilket är sjukt dåligt av den personen :evil:

Enligt Volvo mekaniker så är vissa X40 lådor väldigt glappa och måste då bytas för att det ska bli bra, vilket jag måste göra för med närmare 300hk så smäller den sååååå in i he***te när man drar på i vissa lägen.

OM den originala M56 lådan inte pallar med 300hk så har den föra ägaren totalt misshandlat sönder den!!!!

Den lådan sitter på många X40 som har betydligt mer hk så den ska tåla mycket.

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]