Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glennke
Hej hoppas någon vet felet. Jag fyllde nyss på min ac och det blir riktigt kallt så länge jag kör men så fort jag stannar eller stänger av fläckten eller vrider till typ 16 grader så slutar den att funka när jag låter bilen stå avstängd i tio minuter så funkar den igen men då måste jag vrida till kallaste läget. Samma blir om jag har för låg hastighet på fläckten. Det är en volvo 850 93a glt. Tacksamm för svar.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Du kanske har samma fel som jag har, att motorns kylfläkt inte går när acen är på. Om så är fallet bör Du fiksa innan det blir större skada.
av glennke
Alfredo skrev:Du kanske har samma fel som jag har, att motorns kylfläkt inte går när acen är på. Om så är fallet bör Du fiksa innan det blir större skada.
Jo det gör den annars hade den kokat å de gör den inte kan ha den på tomgång länge har inte märkt nått men känns som om kompressorn slår ifrån
Användarvisningsbild
av Alfredo
glennke skrev:
Alfredo skrev:Du kanske har samma fel som jag har, att motorns kylfläkt inte går när acen är på. Om så är fallet bör Du fiksa innan det blir större skada.
Jo det gör den annars hade den kokat å de gör den inte kan ha den på tomgång länge har inte märkt nått men känns som om kompressorn slår ifrån
Det trodde Jag också men så var i mitt fall, enkelt att kolla!
av glennke
Alfredo skrev:
glennke skrev:
Det trodde Jag också men så var i mitt fall, enkelt att kolla!
Verkar konstigt med tanke på att fen inte kokar så måste fläkten gå. Men ska gå ut å kolla direkt.
av glennke
Det trodde Jag också men så var i mitt fall, enkelt att kolla![/quote]
Verkar konstigt med tanke på att fen inte kokar så måste fläkten gå. Men ska gå ut å kolla direkt.[/quote]
Var ute och kollade nu den startar och går. Verkar som ac rören blir varma efter ett tag och då kyler den inte vad finns att göra då??
Användarvisningsbild
av taxi
motorns kylfläkt går väldigt sällan för att motorn behöver det, däremot går den nästan hela tiden på halvfart när ac är på.
Går fläkten när du står på tomgång? Och vad har du för spel i magnetkopplingen på ac-kompressorn? Bör vara 0,3 till 0,6 mm. Kolla med bladmått, och sök på forumet så hittar du mycket info om detta.
Lycka till!
av glennke
taxi skrev:motorns kylfläkt går väldigt sällan för att motorn behöver det, däremot går den nästan hela tiden på halvfart när ac är på.
Går fläkten när du står på tomgång? Och vad har du för spel i magnetkopplingen på ac-kompressorn? Bör vara 0,3 till 0,6 mm. Kolla med bladmått, och sök på forumet så hittar du mycket info om detta.
Lycka till!
Okej. Japp den går på tomgång. Men som jag skrev förut så verkar det som att rören blir varma och då kyler den inte längre. Men stänger jag då av bilen och väntar 10 minuter så kyler den igen. Jag tycker det är konstigt för ändrar jag temp till 16 grader så kyler den på 16 grader sedan om jag ställer in den på kallaste igen så kyler dn fortfarande som på 16 grader.
Användarvisningsbild
av taxi
om ECC strular kolla felkoder.
Ett vanligt symptom på stort spel i magnetkopplingen är annars just att den kyler ett tag, sen lägger pumpen av och går att få igång igen efter lite vila.
av glennke
taxi skrev:om ECC strular kolla felkoder.
Ett vanligt symptom på stort spel i magnetkopplingen är annars just att den kyler ett tag, sen lägger pumpen av och går att få igång igen efter lite vila.
Hur kollar man det då? Eller ja uppfriska mitt minne är du snäll.
Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]

Hur löste du detta? Jag har precis samma prob[…]

Urkopplad kabel/rör?

Hej på er! För ett bra tag sedan s&ari[…]