Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Goafton!

När jag startade frugans V70XC-99 idag, tändes lampan för låg kylvätskenivå.
Tänkte inte så mycket på det utan fyllde på, startade motorn, lampan släckt och allt frid och fröjd.
Körde en sträcka på cirka 2,5 mil och kollade nivån efter detta, allt såg helt ok ut.
Senare idag körde jag in till tätorten för att gå på Bolaget, det är ju fredag... :wink:
När jag kommer ut så ser jag att det rinner vatten under kylaren...Fasen oxå...snabbt ner till lokala Volvo ÅF, där
en mekaniker, efter en snabb koll under huven, säger att kylaren förmodligen spruckit i vänster, sett framifrån, gavel. Får rådet att prova med kylartätning och hålla stenkoll på tempmätaren medan jag kör hem. Kör vidare till lokala bildelsbutiken för att beställa en ny kylare och köpa tätningsmedel. Döm om min förvåning när jag kommer ut till bilen igen och det är snustorrt under.... :shock:
Stannade två gånger på hemvägen för att kolla men inte en ynka liten droppe sipprade ut.
Har sedan kört bilen fyra gånger under eftermiddagen och kvällen med samma resultat....SNUSTORRT!

Någon som har någon vettig förklaring till detta händelseförlopp??
Kan det vara som så att termostaten hängt sig tillfälligt? Kan det vara något "skit" i kylsystemet som tillfälligt tätat läckan? Vad tror ni...
Kan tillägga att bilen stod med bakänden högt upp i luften i ca. 3 timmar i går kväll när jag bytte bakre ljuddämpare. Inte för att jag tänka mig att detta resulterat i dagens händelser men jag nämner det i alla fall.
Skall jag avbeställa nya kylaren och hoppas på det bästa eller ta tjuren vid hornen och byta den för säkerhets skull?

Trevlig Kväll!
MVH/Niklas
Godmorgon!

Nej det var inte kondensvatten från AC:n, bilen stod dessutom plant när jag upptäckte det hela.
Ja jag är säker på att det var glykol/vatten som rann ut.
Har varit ute nu på morgonen och kollat under bilen och det är lika torrt och fint som igår.

MVH/Niklas
Hej

Råkade ut för samma sak på min C70 T5 2001 för ett år sedan - Kylaren började helt plötsligt läcka i höger gavel, var och köpte en ny kylare men hade inte tid för byte just då så jag slog i en burk tätning.
Den kylaren står fortfarande kvar i garaget...

Ska göra. Meeeeen eftersom olja änd&arin[…]

Till att börja med är ju XC40 för l[…]

Här är en info-film från INA som v[…]

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]