Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maccan92
heej!

skulle ta bort toppen idag på men 2,5l motor..
använde en 14hylsa och det kändes som bultarna började släppa, men nu när jag drar så "rappar" den över, och jag har provar 13 hylsa med och den är för liten.. vad kan felet vara? hylsan eller måste man ha muttersmack?
av *pettson*
Tja.. antingen passar ju hylsan eller inte? Det är oftast 14mm och man använder 6 kants hylsor. Låter knepigt att få det att rappa över med såna.
Men jag vet inte riktigt vad du förväntar dej heller? Att spänningen i skruvarna släpper så du bara kan ta det med fingrarna sen?
Det är så att det är ett uppsträckt moment på skruvarna och det gör att du får lossa en hel del innan dom börjar gå lättare.
Nej, man måste inte ha en muttersmack. Faktum är att man bör INTE ha en sån för att lossa skruvarna. Däremot kan man spara sej själv och en del tid om man är van att använda sån maskin när man skruvar ur skruvarna fullt ut. Eftersom dom dras med moment sen så hoppas jag att du har tillgång till momentnyckel till det? Samt att du har tillgång till momentnyckel för övre kamkåpan. Det är ju lager som ska dras ioch med att kåpan dras fast. Fel moment ger fel spel på lagren.
av maccan92
det är en 6kantig 14 hylsa som ska passa! 13 passar inte alls.. så jag vet inte vad det är..
nej jag förväntar mig inte att jag ska kunna skruva med fingrarna, jag är inte dum.. jag ville bara veta ifall man behöver nån speciell hylsa eller inte.. tog bort allt på min gamla fk motor och det var inga problem, men den här strular..

och jag vet allt med momenten och sånt.. men mitt problem är nu att få loss topplocksbultarna.. och då pratar jag om den "nedre" delen så dom långa bultarna lixom..
av *pettson*
Det är ingen som tror du är dum men att skruva på stål och aluminium är inte detsamma och nedre delen du refererar till är ju topplocket så..Övre delen jag pratade om är övre kamkåpan. Och det är kalas att du har koll på momenten, använd dom väl.
Men känner du att det är strul med 14 hylsan så får du väl ta och använda lämplig tumhylsa om du kan finna en som passar bättre. Den hylsa som passar exakt är den korrekta hylsan oavsett vad det står på den. Men 14 är det som det brukar vara.
Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]

Hur löste du detta? Jag har precis samma prob[…]

Urkopplad kabel/rör?

Hej på er! För ett bra tag sedan s&ari[…]