Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

semmelman skrev:
SubMarine skrev:
2444ever skrev:18000 - rena barnet ju, mitt vita höll 22000
Hah, mitt har gått 25000 och fungerar fortfarande :) Antar att det inte är bytt sedan tidigare då det har vit etikett.
Du kanske kör mycket långa sträckor?
Nej, men kanske har tidigare ägare gjort det.
Det måste ju vara otroligt skiftande kvalitet på de där potentiometrarna eller så är det något annat som påverkar. Vissa får/fick ju byta spjällhus efter mindre än 10000 mil medan andra kör 20-30000 mil utan problem. Då kan de ju inte spela roll om man kör mycket långa sträckor eller bara står på tomgång.
2444ever skrev:...
Om du kollat monteringsanvisningarna på atech2:s sida för gasspjäll så verkar det som att:
Stämmer "Volvonr" och CanBus-nr så går det oftast direkt, i vissa fall måste man göra en ETM-reload (alltså INTE reinit - omprogrammering), detta antagligen beroende på att antingen den nya eller den som satt i fått den "nya programvaran".
o.s.v...
Skrev detta, och mer i ett tidigare inlägg, snackade med atech2 idag och det verkar vara nya bud.
Idag sa dom att reload (omprogrammering) inte längre är möjligt, det görs alltid en laddning med senaste programvara, dom ska ändra infon på sin hemsida. Om dom menar att valet "reload" inte finns längre, eller att en "reload" ger samma resultat som en "uppdatering" vet jag inte. Samtidigt så tror jag att man måste "gifta in" ett spjällhus först, men VIDA är kanske så smart att den först gör det även om man gör en "uppdatering" direkt. Krångligt det här.

Hur som helst, om det blir aktuellt för dig att använda reserven bör du nog kolla upp noga hur man skall göra.

Fixa termostaten och åk längre turer s&[…]

Här är en info-film från INA som v[…]

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]