Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jezper
Hej
Min V70 2.5 -98 kombi drog i vintras 0.92 L/100km och när jag sen slängde på sommardäcken så gick det upp till 0.96. några veckor senare 10.2 och nu ligger den på 10.6.

Jag kör samma stäcka varje gång och har ca 11.7 mil till jobbet så min fråga är om däcken göra så stor skillnad ? vet att sommar däcken är 195 och vinter 185 or.

ska byta luftfilter nu och jag bytte det sist i höstas.
Kan det vara något annat som jag bör tänka på, typ spridar rensning ?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Långkörningar med 10.6 i snitt, då är något konstigt... Känt om den blivit slöare oxå? Täppt/rasad katalystor gör motorn tröttare och törstigare.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Alfredo skrev:Min 850t kan gå på 0,8, Felkoder kanske
Det kan min s60r också, så länge förutsättningarna är de rätta (det var det för 2-3veckor sedan, 30 mil landsväg).
Men nu när det blir varmare startar ACn och den drar extra bensin, mer ju varmare det blir.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Antar att du kollat det gamla vanliga också? (Bra däcktryck, ej anl. bromsar) Styrsystemet kanske fetar på extra p.g.a. någon givare som ger lite felaktiga värden? Kommer motorn upp i temp ordentligt?

Min gamla S70 T5:a kunde komma under 0,8/mil, men då var det farthållare och max 90 som gällde... V70'n har jag inte testat än på långkörning, men 0,93 blandat hittills med en hel del stadskörning verkar lovande annars...

Fixa termostaten och åk längre turer s&[…]

Här är en info-film från INA som v[…]

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]