Cunningham skrev:Vilken erbarmelig debatt, detta om mobiler, SMS, GPS, mm. Det är förarens ansvar att bedöma vad han kan göra eller inte kan göra samtidigt som han kör.
Sant, men olika förare gör olika bedöminingar i em given situation. Är det då inite fiffigt att det finns ett regelverk som sägervad man skall göra? Då slipper man sitta och bedöma.
Cunningham skrev:Det är bättre att träna föraren i att göra dessa bedömningar i stället för att gå in och lagstifta om vissa företeelser, men inte andra. Handen på hjärtat, har man genom att t ex förbjuda mobiltelefon eller liknande därmed undanröjt allt som kan avleda föraren?
Det är klokt att träna förarna att göra bedömningar, men om man skall träna någon till något måste det ju finnas något slags mål eller situation man tränar inför, eller hur? Vilken situation menar du att det är? Är det någon speciell situationa du tänker på? Om man kör en bil och har en mobiltelefon med sig, skall man då träna på att ge fan i att fippla med mobilen medans man kör, eller vad är det för träning och situation du menar? Till slut handlar det ändå på att olika förare gör olika bedömningar och då tycker i alla fall jag att det är rätt genomtänkt att det finns klara regler för hur man skall agera. Ja, då slipper man en massa tjafs om bedöming och tolkning eftersom folk ändå tänker olika.
Cunningham skrev:Tillåt mig skratta! Skall man förbjuda bråkiga ungar, tjatiga fruar och adrenalinhöjande radioprogram också?
Skratta på du. Som jag ser det handlar det mycket om
nödvändigheten att göra en viss sak. jag kan inte komma på ett enda rimligt tillfälle då det är nödvändigt att skriva SMS under tiden man kör bil. Bråkiga fruar, tjatiga barn och radioprogram rår man inte över på samma sätt som man rår över att skriva ett SMS, uppdatera sin Facebook-status eller byta spellista i Spotify. Om man har problem med att radioprogram försämrar ens förmåga att köra bil bör man ta sitt ansvar och inte lyssna på sådana radioprogram. Men det kanske man lär sig på den där träningen du snackar om? Och är man så lättpåverkad så kanske man inte skall köra bil över huvud taget.
Cunningham skrev:Det här handlar bara om populism och politik, och har inte ett skvatt med trafiksäkerhet att göra!
Hur menar du nu? På vilket sätt blir man populär på att förbjuda SMS:ande vid bilkörning? Vad har det med poltik att göra? Du kanske menar att ett SMS:förbud har med höger- och vänsterblocken att göra?