...

Moderator: Moderatorer

Jag tycker nog man kan ta och förbjuda att ta fram numret med. Sen får polisen avgöra om denne anser att det har lett till oupmärksamhet eller ej, men ska man hårddra det så tycker jag nog att leta i telefonboken ska förbjudas det med, för min del så kräver det mer koncentration från min sida än att skriva ett sms.

Därför är det skönt att kunna rulla fram telefonboken i handsfreet, ger iaf lite mer säkerhet. Men det har hänt att jag har stannat bilen för att få fram rätt nummer när jag inte haft handsfreet.
Idioti
Det som är mest farligt är att släppa blicken från vägen. säger dom

Och eftersom vi har en total oförmåga och fullständigt saknar omdöme så kanske staten skulle förbjuda barn i bilen t ex de kan vara väldigt distraherande....

För att inte prata om stereon, snart gott folk så kan man inte byta station eller låt medans bilen rullar
llesrof skrev:
VolvoB20 skrev:
Variosboy skrev: Att förbjuda telefoner utan handsfree och att förbjuda sms är väl kanon!?
Men resten.. hmm. njae....
Hmm,,,, förbjuda SMS jovisst , men hur är det med MMS är de fortfarande ok att skicka MMS medans man kör? Och om man förbjuder MMS kan man ju skicka Facebook messages istället.

Telefoner utan handsfree, ok, men hu är det med kom-radio, kan man prata i den utan handsfree, osv osv osv......

Den gamla lagen var ju rätt mycket bättre som förbjöd att göra sådant som gjorde att man tappade koncentrationen under körning, ska du lista alla devices och protokoll ett och ett som inte år ok lär du ju aldrig komma ifatt......
Tycker du inte att du överdriver och nedvärderar din egen, och andras, intelligens en smula nu när du jiddrar om Facebook och MMS? Lagen är ju inte ens färdigformulerad än! För oss ansvarskännande bilister med egen förmåga att tänka är det en självklarhet att man även struntar i Twitter, MMS och Facebook när man kör bil även om det inte finns ett uttryckligt förbud mot detta i lagtexten. Det är lika självklart som att man inte SMS:ar under bilkörning. Jag tror inte att det handlar om att man inte skall få köra efter en GPS, däremot tror jag det handlar om att göra inställningar på den under tiden man kör. För det är dumt. Att titta till på sin GPS, mobiltelefon eller annan "elektronisk display" är inte samma sak som att sitta och greja med den. Det begriper de flesta.
Det verkar ju som ingen begriper det eftersom man tydligen måste detallagstifta exakt om vad man får och inte får göra bakom ratten.

Om nu folk hade haft lite inteligens hade man ju definitivt inte behövt lagsitfta mot sådan här, Och dessutom hade väl den gamla bestämlsen räckt perfekt att man man inte får syssla med sådant som gör en trafikfarlig bakom ratten för då är det vårdslöshet i trafik.

Att börja speca upp i lagen exakt vad man får göra på vilken skärm i vilket tillfälle känns ju helt döfött.
Man får tänka på att de lagstiftande och regering är intelligensbefriade med
hög lön och feta avgångsvederlag, så de behöver bara sitta av tiden tills de blir utbytta av andra likasinnade
eller att det kommer en ny generation som använder skallen till det som är meningen i livet.
Vilken erbarmelig debatt, detta om mobiler, SMS, GPS, mm. Det är förarens ansvar att bedöma vad han kan göra eller inte kan göra samtidigt som han kör.

Det är bättre att träna föraren i att göra dessa bedömningar i stället för att gå in och lagstifta om vissa företeelser, men inte andra. Handen på hjärtat, har man genom att t ex förbjuda mobiltelefon eller liknande därmed undanröjt allt som kan avleda föraren?

Tillåt mig skratta! Skall man förbjuda bråkiga ungar, tjatiga fruar och adrenalinhöjande radioprogram också?

Det här handlar bara om populism och politik, och har inte ett skvatt med trafiksäkerhet att göra!
Cunningham skrev:Vilken erbarmelig debatt, detta om mobiler, SMS, GPS, mm. Det är förarens ansvar att bedöma vad han kan göra eller inte kan göra samtidigt som han kör.

Det är bättre att träna föraren i att göra dessa bedömningar i stället för att gå in och lagstifta om vissa företeelser, men inte andra. Handen på hjärtat, har man genom att t ex förbjuda mobiltelefon eller liknande därmed undanröjt allt som kan avleda föraren?

Tillåt mig skratta! Skall man förbjuda bråkiga ungar, tjatiga fruar och adrenalinhöjande radioprogram också?

Det här handlar bara om populism och politik, och har inte ett skvatt med trafiksäkerhet att göra!
Om nu så är fallet att dessa olyckor inte har ett dugg med trafiksäkerhet att göra varför dör då folk i trafiken pga t ex dessa mobiler.Har sett folk i sina bilar som gasat och bromsat helt utan anledning.Legat och gungat mellan två filer som om de var berusade samt bara stannat mitt i trafiken.Allt detta för att de varit fullt upptagna pga dessa mobiler.Så hur menar du då att denna trafiksäkerhet inte har med detta att göra !?.För ca tre år sedan dog en mamma i Skåne med två barn i sin bil en sommar när en lastbilschaufför körde rakt igenom deras lilla bil och som efteråt erkände att det var mobilen som var orsaken till olyckan när han brast i uppmärksamhet över resterande trafik.För guds skull, köp en bussbiljett med den attityden.
Cunningham skrev:Vilken erbarmelig debatt, detta om mobiler, SMS, GPS, mm. Det är förarens ansvar att bedöma vad han kan göra eller inte kan göra samtidigt som han kör.
Sant, men olika förare gör olika bedöminingar i em given situation. Är det då inite fiffigt att det finns ett regelverk som sägervad man skall göra? Då slipper man sitta och bedöma.
Cunningham skrev:Det är bättre att träna föraren i att göra dessa bedömningar i stället för att gå in och lagstifta om vissa företeelser, men inte andra. Handen på hjärtat, har man genom att t ex förbjuda mobiltelefon eller liknande därmed undanröjt allt som kan avleda föraren?
Det är klokt att träna förarna att göra bedömningar, men om man skall träna någon till något måste det ju finnas något slags mål eller situation man tränar inför, eller hur? Vilken situation menar du att det är? Är det någon speciell situationa du tänker på? Om man kör en bil och har en mobiltelefon med sig, skall man då träna på att ge fan i att fippla med mobilen medans man kör, eller vad är det för träning och situation du menar? Till slut handlar det ändå på att olika förare gör olika bedömningar och då tycker i alla fall jag att det är rätt genomtänkt att det finns klara regler för hur man skall agera. Ja, då slipper man en massa tjafs om bedöming och tolkning eftersom folk ändå tänker olika.
Cunningham skrev:Tillåt mig skratta! Skall man förbjuda bråkiga ungar, tjatiga fruar och adrenalinhöjande radioprogram också?
Skratta på du. Som jag ser det handlar det mycket om nödvändigheten att göra en viss sak. jag kan inte komma på ett enda rimligt tillfälle då det är nödvändigt att skriva SMS under tiden man kör bil. Bråkiga fruar, tjatiga barn och radioprogram rår man inte över på samma sätt som man rår över att skriva ett SMS, uppdatera sin Facebook-status eller byta spellista i Spotify. Om man har problem med att radioprogram försämrar ens förmåga att köra bil bör man ta sitt ansvar och inte lyssna på sådana radioprogram. Men det kanske man lär sig på den där träningen du snackar om? Och är man så lättpåverkad så kanske man inte skall köra bil över huvud taget.

Cunningham skrev:Det här handlar bara om populism och politik, och har inte ett skvatt med trafiksäkerhet att göra!
Hur menar du nu? På vilket sätt blir man populär på att förbjuda SMS:ande vid bilkörning? Vad har det med poltik att göra? Du kanske menar att ett SMS:förbud har med höger- och vänsterblocken att göra?

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]