PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#530726
Hej!
Har en 142 -73 som har gått 14500 och funkar hur bra som helst när det är varmt ute. Om det är över ca 10 grader kommer den upp i rätt temperatur ganska fort och håller sig där. Om det är under 10 händer det att tempnålen inte rör sig alls trots att jag kör nästan tre mil till jobbet. Tänkte att det är ju termostaten så jag bytte den men problemet kvarstår. Den som satt i var märkt 91C och den jag fick tag i är 88C. Tänkte att det lär ju hur som helst bli bättre än den gamla "trasiga" men icket. Nu ligger nålen på undre delen av N på mätaren om det är varmt ute. När jag körde den på morgonen igår tog det ca 1,5 mil innan den blev varm.
Fick tips om att det skulle bero på kylaren så jag tog loss den och spolade ur den, monterade tillbaka och körde kylarrensning och spolade genom systemet några gånger och fyllde på ny kylarvätska. Jag tycker det låter lite bakvänt då den borde bli för varm med kass kylare?
I instruktionsboken står det att man ska ha en termostat som öppnar vid 82 och är helt öppen vid 90. Vad jag läst mig till är märkningen när den börjar öppna? Med andra ord skulle jag egentligen ha termostat som öppnar ännu tidigare och då skulle det bli ännu svårare att få upp temperaturen?
Borde inte göra någon skillnad men förvärmarslangen är demonterad och jag kör med propylenglykol som är någorlunda rätt blandad.

/Micke
#530730
Har du kontrollmätt så att det inte är instrumentet som felar? Skaffa en sådan digital termometer med en mätsladd som är tänkt att hänga ut genom fönstret. Fäst mätsladden mot topplocket med god anliggning så att inget luftlager isolerar. Tejpa gärna generöst så att mätkroppen blir "instängd" bakom tejplagren. Men sätt den inte på kylarslangen, för där kommer ju inget varmvatten förrän termostaten har öppnat. Tejpa sedan fast mätsladden så den inte riskerar att fastna i fläktremmar och annat rörligt. Läs sedan av temperaturen och notera gärna med papper och penna, från kallstart till när den borde vara ordentligt genomvarm.
Det finns fler kontrollmetoder om man misstänker instrumentet. Det tillsammans med bränslemätatren matas från en gemensam spänningsstabilisator. Om den är hel skall den ge 10 volt +/- 0,2 volt. Är den inte hel så visar båda instrumenten fel.
Givaren i motorblocket, ett motstånd som ändrar ohmvärde med temperaturen, kan vara trasigt. Det finns mätmetoder på det också. Så kan naturligtvis själva instrumentet i panelen vara trasigt också. Men börja med en digital fönstertermometer (om du inte har gjort det?) så du är säker på dom bitarna. Spara temperaturvärdena i fall vi behöver gå vidare med givaren i blocket, och återkom.
#530733
Hmm. Bränslemätaren visar inte heller som den ska. När jag tankar så att det rinner över (inte så jag brukar göra) visar tankmätaren ändå inte fullt. Känns troligt att det är spänningsregulatorn då. Får se om jag hittar den och kan mäta lite.
Tack för snabbt svar.
#530765
Du mäter spänningen enklast på detta viset: Lossa anslutningen på givaren till tempmätaren, sitter i topplocket längst bak på höger sida. Mät med en voltmeter mellan kabelkontakten och godset, motorn. Där skall du ha 10 volt när tändningsnyckeln är på, i driftläge. (Motorn behöver inte snurra). Tänk på att inte släppa kabeln lös när du har mätt färdigt, för då kan den lätt ramla ner mot blocket och göra kortslutning. Det enklaste är nog att fästa den tillbaka, direkt på givaren i stället.
Spänningsstabilisatorn i sin tur, skall sitta på baksidan av instrumentpanelen. Nu kan jag inte säga exakt hur din ser ut, men det skall troligen vara som en plåtkapslad IC-krets med bara tre ben. Det krävs lödkolv både för att lossa den gamla och för att sätta dit den nya.
#530766
Nu har du ju redan fått bra svar.

Men en annan sån där general-enkel grej man kan göra om tempmätaren visar låg
eller ingen temp alls och man misstänker fel, är att sätta på FULL värme och fläkt
trots att det är sommar och varmt. Om det blåser in riktigt het varmluft så kan du
vara säker på att motorn också har någorlunda normal temperatur. Altså kan man
utesluta "kall" motor och leta felet nånstans där som du redan fått bra tips om.
#530837
Har varit ute och mätt både med motor igång och bara på tändning. Jag får inget stabilt värde. Den växlar fritt mellan 3-10V, oftast mellan 6-9V. Då är det spänningsstabilisatorn eller kan det vara knasig jordning någon stans?

Inte testat att slå på full värme när mätarn står i botten men får göra det nästa gång jag är ute och kör tidigt nog för att det ska vara under 10C, bara då problemet uppenbarar sig. Är det varmare än så är det inga problem. Verkar dock som att givaren har väldigt smalt mätområde för det skiljer ganska mycket på mätaren mellan 88C och 91C termostater.
av umekille
#542886
själv använder jag en mekanisk stektermometer med sprit
då jag kollar kylarens temp...samt man kan kolla en termostat
om man kokar den i en vatenkastrull ser man vid vilken temp
den öppnar.
#758666
Kanske lite trögt att återkomma nu men kanske någon annan har nytta av lösningen. Jag googlade fram någon tråd där mässingsmuttrarna som håller just tankmätare och tempmätare nämndes. Det stod lite olika lösningar i den tråden men det som funkade för mig var att lossa muttrarna och sedan blåsa på massa avdunstande elektronikrengöring och sedan dra åt muttrarna igen. Har inte koll på om det finns något bestämt åtdragningsmoment för dessa men jag drog dem bara lite hårdare än vad man klarar med fingrarna. Misstänker starkt att det kan bli så att säga bajs i hatten om man drar dessa för hårt.
Jag har inte kontrollmätt att det blir stabil spänning från regulatorn nu ser jag termostatöppning även lite kallare dagar och tankmätaren går i topp vid full tank.
Tack för alla svar.

Två veckor är ju ingen big deal.

Lyfter en gammal tråd.. jag har själv f[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]