Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Nähä, så är det inte, för jag har kört 46000 mil med min 854 Turbo, och den AC-kompressorn morrar på ännu. Jag har fått shimsa om kopplingen, då spelet blev för stort, byta förångare och torkfilter (men inte förrän efter 35000 mil) och bytt kondensor (rådjur - den läckte inte, men fick en bra smäll så expertisen menade att det vara bara en tidsfråga, och en rätt kort sådan, innan den skulle börja läcka).

Men kompressorn pumpar alltså än. 945:an har för övrigt gått 32000 mil, och jag tror inte det bytts kompressor på den heller. Den har jag dock inte haft sedan den var ny, så där vet jag inte säkert. Däremot får man byta rör och slangar stup i kvarten på den konstruktionen, om man vill att AC ska fungera.
Användarvisningsbild
av henso
Tjohoooo.
Var till Helmia för felsökning igår.. i kundmottagningen så sa han att det behövs inte...?
Fick allt gjort gratis på goodwill, fråga de vad som gäller för goodwill på ac:n men han visste inte - en del tar de o andra inte, vet inte hur de betsämmer det.
Fick tid till byte den 7/7 , drar iväg på en resa den 9/7 så tur att ja fick de gjort innan iaf.
av whennebab
Hej!

Min AC krånglar också när jag står stilla eller kör i köer i låg hastighet, så fort jag når 50 Km/h så fungerar AC:n bra. Bilia sa att fläkten nog har pajjat och att detta påverkar AC:n. Felsökning bokad 14/7 och ingen goodwill fick jag utan betala från egna plånboken....

Någon annan som haft liknande symptom eller fått det åtgärdat på goodwill?
av Gelis
Det är väl skillnad på skuren kompressor och pajjad fläkt. Är det utanför garantitiden så förstår jag att dom inte tar fläkten på goodwill, om det nu inte varit problem med vissa batcher av fläktar som det verkar varit med skurna kompressorer
av whennebab
Förstår om de inte tar fläkten på goodwill, lite surt bara då garantin gick ut för en månad sedan.
Tänkte mest kolla av om någon hade haft liknande symptom, vad felet kan vara och om de fick åtgärdat felet på goodwill. Kundmottagaren trodde på fläkten men tillade att han inget kunde om AC:n utan att de hade en kille som tog alla AC fel och han skulle felsöka och sedan komma med kostnadsförslag - endast felsökning 1.500:-
av whennebab
Efter avancerad felsökning (lyfta på motorhuven och lyssna på kompressorn) har jag också konstaterat skuren kompressor, det rasslar fint när AC:n är inkopplad och tystnar så fort AC:n stängs av. V70 2.5FT -09. Blir till att försöka få det på goodwill imorgon. Vilka jävla skit kompressorer... Garantin gick ut för en månad sedan, nästan så det är uträknat att hålla garantitiden ut.
av Soulman
VAG (eller rättare sagt bilägarna) har haft samma bekymmer med kompressorer som pajjat kort efter garantitiden. Då har det varit vagnskadan som gäller trots att kompressorerna byggts om, till senare årsmodeller. Hittar inte artikeln nu från Vi Bilägaare men jag tror det gällde årsmodeller 06-09 eller nåt sånt.
av Ni77
Ha för mig att det även stod i "Vi Bilägare" om vad som var problemet med dagens kompressorer. Tror att det var att dagens "pumpar" går hela tiden, jämfört med dom gamla. Som slog igång när det behövdes. Allt för att få bort effektförlustknycken (fick ja till de :D ) när dom slog igång.Därför blir det hårdare slitage på dom nya. Rätta mig om jag har fel. Dom klarar nog 46000 mil dom här också så småningom. Fast det är ju märkligt att vissa får stå för hela kalaset. Å vissa inte.

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]