Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har märkt att min T4 -02 (steg 3) glappar i drivlinan.
Om man kör lugnt med jämn gas så känns det att den glappar i drivningen, den blir liksom att gunga fram nästan.
I morse när jag körde till jobbet så gasade jag på 2:ans växel, släppte av och sedan tryckte till igen...PANG! sa det och jag kände tydligt hur det small till i drivlinan när den tog tag, precis som att det är ett stort glapp.

Är det drivknutarna eller?

Tacksam för svar.
usch låter dyrt..
men d kanske kan ju va nån motorbussning/upphängning som är helt slut åxå kanske,
motorn hamnar snett vid pådrag å bryter ex drivknut. så kolla även motorbussning/upphängning
bara en liten gissning från min sida..

mvh bengt
Hej Bengt!

Ja motorfäste kan det ju iofs vara. Jag ska till Volvo imorgon så får dom kolla på den.

Inte nog med drivlineglappet så är VVT ventilen kass samt bakbromsarna.

Jag har ägt bilen i 3 veckor och inget av dessa fel upptäckte jag när jag provkörde den.

det luktar 5 siffriga kostnader nu...

Vissa bilaffärer blir helt enkelt skit!

Utöver ovanstående missöden så blev jag påkörd på en parkering och föraren i den bilen smet, men som tur var så såg en person reg nr på bilen så nu är hon polisanmäld men det väntar ta ca 1 år innan fallet kan vara uppklarat....go polisen!

Så nu har jag en svart S40 med röda stripes på från en gammal Saab.
VVT ventilen är en makapär som justerar bilens ventiler när den är kall, för att den ska gå så miljövänligt och snålt som möjligt vid kallkörning. Den sitter inuti ett av kamhjulen och om motorn helt plötsligt börjar ticka, rassla, och leva fan på ett oregelbundet sätt så kan det vara just den ventilen som gått sönder. Den kostar mellan 5000-12000kr att byta beroende på verkstad, detta pga att kamremmen måste bytas samtidigt då den inte går att spänna om och återmontera (då smäller den av). Det är inte farligt att köra med kass VVT ventil men det låter fruktansvärt irriterande.

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]