Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Skulle nog inte klara av det själv på min C70 då det är väldigt lite utrymme framför.

Men alla fall var jag och gjorde en påfyllning idag och han fick i en hel burk! Kylde på lite bättre å kallare än så blir det inte sa han - å det vill jag inte ha! Men får se sen om det bota mitt problem (typ shimsat tidigare) har inte lust att köra tio mil i onödan utan mål.
av semmelman
Okej nu funkar det så bra så jag får frostknölar, ...första tio minutrarna, sen blir det lite beigt igen, men kompressorn verkar gå. Så nu försöker jag gå vidare och funnit efter googlande fler grejer som har symptom liknande att shimsa magnetkoppling, de är att kolla innertemperaturgivaren t v om ECC-panelen, lite tryckluft att blås bort dammet med och lysa in med ficklampa för att se ifall den lilla fläkten snurrar, har jag gjort. Samt byta evaporator temp. givaren/evaporator sensorn, den skall sitta t h om gaspedalen, jag vet inte ännu exakt var men kanske de på bilia kan berätta när jag beställer evaporatorgivaren.
av hwk
semmelman skrev:Okej nu funkar det så bra så jag får frostknölar, ...första tio minutrarna, sen blir det lite beigt igen, men kompressorn verkar gå. Så nu försöker jag gå vidare och funnit efter googlande fler grejer som har symptom liknande att shimsa magnetkoppling, de är att kolla innertemperaturgivaren t v om ECC-panelen, lite tryckluft att blås bort dammet med och lysa in med ficklampa för att se ifall den lilla fläkten snurrar, har jag gjort. Samt byta evaporator temp. givaren/evaporator sensorn, den skall sitta t h om gaspedalen, jag vet inte ännu exakt var men kanske de på bilia kan berätta när jag beställer evaporatorgivaren.
Varför skulle det vara fel på givaren om kompressorn går?
av semmelman
Det är väl den som stänger av ifall den tror det är för kallt? Eller om den isproppar igen, jag vet ärligt talat inte men när jag läst trådar om evaporatortempgivaren så verkar symptomen stämma överens. Och den verkar relativ enkel att byta så...
av Tjonge76
Tjonge76 skrev:Misstänker att länkarna som är postade leder till "shimsning", Har inte kollat, men jag gjorde följande istället för att shimsa:

Plockade bort under kåpan så jag kunde komma åt kompressorn.
Sen trocklade jag in ståltråd i bladfjädern som håller kopplingsplattan tillbaka vid viloläge. På så sätt kunde jag minska spelet mellan skivan och remrullen. Hur mycket det skulle minska styrdes av hur långt ut i pereferin jag drog ståltråden innan jag knipsade av den. Arbeta med ståltråden som man gör med tandtråd.
Totalt sex ställen på bladfjädern gick att justera.
Sen startade jag motorn UTAN att koppla in ac:n. Kontrollerade att hjulet ej följde med. Stängde sedan av och kände på kopplingen att denna inte var varm. I så fall hade jag spänt in kopplingen för mkt.
Nu går allt som det ska igen, och tillslagen är i det närmsta helt ljudlösa. Inte det kraftiga knäppet längre som jag hade tidigare.

Fördelar som jag ser det:
Minimalt med demontering. Inga remmar som behöver demonteras (med allt vad det innebär).
Inga specialverktyg. det mesta finns hemma hos dom flesta. (10mm hylsa, avbitare och ståltråd.
Troligtvis ett icke förstörande ingrepp. Man kan alltid plocka bort ståltråden och Shimsa som det sättet som igentligen är tillrådigt.

Nackdelar som jag ser det:
Ingen precision "what so ever". Det går inte att styra symmetrin på hur mycket kopplingen ska dras in hela varvet runt.
Ingen känd hotfix. Jag har inte hört talas om ingreppet tidigare. Antingen är det ingen som kommit på det tidigare, eller så är ingreppet så dåligt att ingen (förutom jag) tar sig tid att berätta om det.
Risk att bränna kopplingen med kopplingsbyte/kompressorbyte som följd. Drar man in skivan för mycket att denna ligger emot, så bränner man eländet.

Detta är vad JAG har gjort, och för er som vill testa, men misslyckas/förstör något så får ni ta det med en axelryckning. jag vill INTE stå till svars för det i så fall.
Jag har gjort ingreppet och fått det att funka på min bil (V70 Classic-00 med 21k på mätaren)
Arbetstid 45 min.

ville bara meddela att jag just kört Helsingborg till Gävle i 30 graders värme. Mitt ingrepp fungerade klockrent. Fick sparka ut pingviner och elände ur bilen så svalt och skönt jag hade :p

Hur löste du detta? Jag har precis samma prob[…]

Urkopplad kabel/rör?

Hej på er! För ett bra tag sedan s&ari[…]

Ska göra. Meeeeen eftersom olja änd&arin[…]

Till att börja med är ju XC40 för l[…]