Nja...
Som sagt är ingen expert, enbart vad jag forskat fram senaste veckorna (har själv problem och har beställt från atech2).
Om du kollat monteringsanvisningarna på atech2:s sida för gasspjäll så verkar det som att:
Stämmer "Volvonr" och CanBus-nr så går det oftast direkt, i vissa fall måste man göra en ETM-reload (alltså INTE reinit - omprogrammering), detta antagligen beroende på att antingen den nya eller den som satt i fått den "nya programvaran".
Förutom ett visst Volvo-nr, där måste man göra omprogrammering i de fall som det inte funkar direkt.
Om ovanstående även gäller gula tror jag, men vet ej.
Sedan vet jag inte heller om de gula är märkta på samma sätt, de är ju ersättningsspjäll och har "gifts" in till det befintliga CanBus på aktuell bil, så där måste man kanske ta reda på bilens CanBusnr för att veta säkert.
Jag har sett i vissa trådar de som satt i ett gult från skroten utan problem, och de som måste få omprogrammering. OBS! jag vet inte om det alltid funkar med omprogrammering, enligt atech2 kan man i värsta fall sabba mjukvaran i spjällhuset om man gör en omprogrammering innan en reload (där det skall vara reload enligt dom).
I värsta fall går den kanske inte ens i limp mode med det gula, och då är det ju lite värre med omprogrammering. Ett förslag var att köra dit med gamla, koppla in nya (utan att montera) ladda ner programvara), koppla tillbaka gamla och köra hem och byta.
Vad jag förstått av forumet forumgas så fanns MM-spjällhus i Bifuel fram till c.a -06 och då med de vita, och INTE "nya" programvaran eftersom den enbart ökar toleranserna, vilket inte verkar vara optimalt - då hade den väl funnits i redan från bandet.
Jag kan väl säga som så att hade jag varit i din situation och vetat att det gula fungerar hade jag nog lagt det på lager faktiskt. Men om man skall börja klödda med reload och/eller omprogrammering där det sista kostar c.a 650:-, och till sist så kanske det visar sig att det ändå inte fungerar, eller bara håller ett tag...
Å andra sidan, ingen vet väl hur länge atech2-spjäll håller heller, och även där kan man ju åka på reload/omprogrammering.
Summa summarum: kan detta ha varit det värsta "å ena sidan - å andra sidan"-inlägget i forumets historia? :)
Till sist är det ju bara en själv som kan bestämma.
Fördjupningslitteratur:
Sök på "gassspjäll*", "spjällhus", "ETM", "ETS" etc. på jagrullar,
matthewsvolvosite,
forumgas etc. - over and out