Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av karinhz
Hej! Min 850 har gått ca 16500 mil och tycks vara välbehållen enl bilmek. Men, den går ibland ojämt när jag kör och den kan helt plötsligt utan förvarning stanna. Det har bara hänt i lägre hastigheter, gärna i samband med svängar och när den inte har körts särskilt länge. Den startar alltid igen. Den har till och med stannat en gång i en nerförsbacke när jag hade kopplat ur!

Jag har haft bilen på verkstad, och där har man bytt rotor och fördelarlock, kollat att bränslepumpen sitter som den ska, bränslepumpsrelät (efter att jag googlat på problemet). Efter reläbytet stannade bilen igen 2 ggr igår. Börjar känna mig uppgiven - vad kan det vara? Det händer inte varje gång jag kör, men nån gång i veckan i alla fall. Tydligen ger det inga felkoder, och mekanikern har varit ute och kört ganska mycket för att försöka uppleva problemet.

Vad kan det vara? Det känns supertrist eftersom jag ganska nyligen köpt bilen och var så glad över att ha hittat en som var så välbehållen och gått så lite. Jag tar tacksamt emot alla tips som jag kan vidarebefordra till verkstan!
av karinhz
JA, det skulle det kunna vara, osäker på om han bytte det. Det går ofta att hindra motorstoppet genom att varva motorn lite extra, det kanske kan vara ännu en ledtråd för nån som kan bilar bättre än jag.
av semmelman
På min modell ska den bytas nämligen vid 16 500 mil, kan volvo ha förutsett det så himla bra??? :D
Nja, en sak av hundra felkällor, å andra sidan lätt att kontrollera och inte dyr att byta, och lätt att förbise.
av karinhz
Ja, jag ska fråga min bilmek imorgon när jag lämnar in bilen! Tack för tipset! Jag tar tacksamt emot fler tips - ska lämna in bilen igen imorgon, vore bra att kunna be honom kolla på några specifika saker eftersom han inte lyckats lokalisera felet.
av karinhz
Puffar lite, vill så gärna få problemet löst hos verkstan imorgon - det har varit många vändor nu :( Motorstoppen kommer alltså oftast på låg växel, gärna vid svängar och oftast i början av turen. Det känns som om man kan "gasa" bort problemet ibland, om jag rusar motorn innan jag lägger i växel och kör tycks det fungera, men jag vet ju inte om det är en tillfällighet.

Tar tacksamt emot alla svar!
av *pettson*
Ta ett kik på batteriet. Närmare bestämt pluspolen. Se om den/ dom tunna kablarna på anslutningen är fastdragna ordentligt. Det är inte ovanligt att dom lossnar, med sporadiska stopp som följd.
Användarvisningsbild
av taxi
helt orelaterat kanske men taxin min (V70 -08) led också av sporadiska stopp, då hade chefen glömt att dra åt minuspolen!

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]