Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har man kört åter några mil, 50 mil (high chaparral) Tyvärr så finns dessa slirningar kvar, har även fått denna slirning/tvekning mellan andra växlingar än 2:an till 3:an. Tycker att efter uppgradering av växellådan har växlingarna blivit mer veliga, känns som om bilen har svårt att välja vilken växel den skall ha. T.ex. när man kör i 6:an runt 90 km/h så varierar varvtalet ett antal hundra upp och ner i mellan åt utan att växla. Ett annat konstigt fenomen är när man tex. kör i en uppförbacke och sakta, sakta ökar gasen, så bara ökar varvet/sliret och inte hastigheten och ibland när jag lurar den så här kan den börja hacka eller så tillslut växlar den ner. När den börjar att hacka, känns det som om man kör på de där mittensträcken som är urgröpade, hela bilen hoppar, och för att få den sluta hacka/hoppa så måste jag släppa på gasen.

Bör tillägga att jag kan inget om hur denna växellåda fungerar, så kanske några av dessa saker jag försöker att förklarar är normala?

Kan det vara något annat än växellådan kanske?
När jag läser detta om din låda så får jag bara känslan att du har en typisk Volvolåda. Hade en själv och de betedde sig precis som du skriver, ryck från 2-3, veliga växlingar, seg lockup. Det var inget som helst fel på den lådan enligt Volvo.
andreas_lofgren skrev:När jag läser detta om din låda så får jag bara känslan att du har en typisk Volvolåda. Hade en själv och de betedde sig precis som du skriver, ryck från 2-3, veliga växlingar, seg lockup. Det var inget som helst fel på den lådan enligt Volvo.
Det konstiga är att detta hände för ca 4 veckor sedan, innan dess hade jag inte dessa problem.
lissdell skrev:
andreas_lofgren skrev:När jag läser detta om din låda så får jag bara känslan att du har en typisk Volvolåda. Hade en själv och de betedde sig precis som du skriver, ryck från 2-3, veliga växlingar, seg lockup. Det var inget som helst fel på den lådan enligt Volvo.
Det konstiga är att detta hände för ca 4 veckor sedan, innan dess hade jag inte dessa problem.
Du kunde t.ex. kontakta en MRF besiktningsman för en oberoende bedömning. Motorkombinationen är ju inte ovanlig, så ett ovanligt beteende lär märkas.
lissdell skrev:
Om problemet uppstått helt plötsligt så är det ju helt klart ett tecken på att något inte är som det ska. Men när du bara beskrev symptomen så lät det som en vanlig Geartroniclådas egenheter.
Jag upplever samma problem med min V70 D5 -07 Automat, 14200 mil i skrivande stund.. Vad kan man göra åt det? Oljan i lådan är bytt för ca 500-1000 mil sedan, den var riktigt svart! Har ju läst om det där b4-locket, men det finns väl inte på "min" låda?
Vad har dom ersatt "locket" med, är det nånting man kan byta för att få lådan och växla mjukare?
Är just i mellan 2-3, 3-2 som lådan är dum. Mer eller mindre slänger i växeln så man tror länkarmarna ska lossna, himla irriterande på en sådan "ny" bil...

Mvh, Jimmy.
Hej
Hur har det gått med automatlådorna? Har själv nu fått en hackande låda. Det märks när den ska växla upp från fyran till femman. Verkstan säger att man aldrig ska byta oljan. Tycker det är tveksamt.
Har en xc90 D5 -06

Bytte tändspole det första jag gjorde. I[…]

Volvo appen

Fler som fått problem att starta värmar[…]

Tack för svar, så milen 27000 på[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Fantastiskt! Ja 17.5" är riktigt t[…]