Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Vad jag hört så är det två uppdateringar , för mej så kommer den första 3 mån efter leverans av bilen och den andra följdaktligen ett år senare ..
Användarvisningsbild
av apersson850
Står två uppdateringar när man registrerar sig, något som man måste göra senast tre månader efter leverans av bilen.

Efter lite meckande har jag nu fått in en fil med fartkameror via USB-minne i bilens USB-kontakt. Blir till att ut och provköra och se om det fungerar. De syns på kartan i alla fall.
Användarvisningsbild
av apersson850
Joho, det fungerade förvisso. Plingar när man närmar sig en kamera längs vägen.

Men jag hittar ingen information om hur jag ska få in en egen ikon, fast det står i bruksanvisningen att det ska gå. Provade standardmetoden (för Garmin m.fl.), men en fil med en 22*22 pixels bitmap kom inte in ordentligt. Blev bara en svart ikon i bilen.
av XCThord
Hur lyckades du med det?

Jag skulle väldigt gärna få in fartkameravarning men har ingen aning om hur man bör gå tillväga?
Användarvisningsbild
av apersson850
Fixade en fil som innehåller kamerorna, stukade om den från GPX 1.0 till GPX 1.1 (fast det behövs inte, trots att det står i instruktionsboken - det går bra med 1.0), la filen på ett USB-minne, satte minnet i bilens USB-kontakt och sen använde jag valet Importera myPOI i RTI:s inställningsmeny.

Gruppen man importerar får samma namn som filen heter på USB-minnet, men det kan man ändra i bilen, så det är inte så noga. Som ikon valde jag ett utropstecken. Det finns redan i navigatorn. Det jag gått bet på hittills är att få in en egen ikon, föreställande det vägmärke som används i Sverige (vit kamera på blå botten). Det framgår inte av bruksanvisningen hur ikonfilen ska vara funtad, bara att det ska gå.
Sen lyckas jag bara välja Ljud 1, trots att det finns fler, men det blir i alla fall ett pling-plong när jag närmar mig en kamera. Tillräckligt tidigt för att man ska hinna ställa sig på bromsen, om man satt och tänkte på annat.
Dessutom visas kamerorna på kartbilden, om man ställer in det så och dessutom har kartbilden aktiv när man kör.

Notera nu alltså att detta gäller RTI i Volvo Sensus, modellåret 2012. Jag har läst mellan raderna att tidigare RTI inte har denna möjlighet, men att de tydligen kan få den, om programvaran i navigatorn uppdateras. Hur det är med det vet jag inte än. Jag har en kollega på jobbet som har en V60 2011. Ska kolla i hans bil nu när arbetsveckan börjar igen, om det här fungerar på den också.

Min navigator har mjukvaruversion 0993, säger den.
av XCThord
Ok, tack. Jag har ju en väldigt sen MY11, ska kolla om det går sen. Annars blir det väl att vänta till första servicen (om ca 1500 mil = nån månad) alternativt till första kartuppdateringen kommer och se om Volvo kan fixa det.
Användarvisningsbild
av apersson850
Kollade i kollegans V60 2011, en bil som han nyss fick. Den har inte stöd för detta i sin navigator. Inte nu, i alla fall.

Jag har rapporterat mina fynd enligt ovan till Volvo. Får se om det blir någon reaktion.
Användarvisningsbild
av apersson850
Har nu sett i en annan tråd att det som inte fungerar i min bil, alltså att få med en ikon, det fungerar i en V60 2011 där navigatorns mjukvara uppdaterats till version 0995. Min har alltså 0993, så förmodligen har det fixat till något här.

Ska anfalla Volvo och begära att min nya bil också uppdateras till nyaste mjukvaran, innan jag accepterar den som korrekt vid leverans.
av Robertson
apersson850 skrev:Står två uppdateringar när man registrerar sig, något som man måste göra senast tre månader efter leverans av bilen.
Var står denna information skriven? Jag har inte registrerat min någonstans (fick min bil i oktober 2010). :-(
Användarvisningsbild
av apersson850
Den står här.

Har nu försökt uppdatera mjukvaran i min bil. Enligt Volvoverkstadens datasystem finns det en uppdatering om drygt 40 Megabyte som ska tankas in, men systemet vägrade installera den i bilen, hittills av okänd anledning.

Försök att kolla och/eller få ut f[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Spridare som legat länge, speciellt om man k&[…]

Den främre lambdasonen känner av syrehal[…]

En liten uppdatering. Slangen bytt och larmet bort[…]