- sön 26 jun 2011, 10:58
Fixade en fil som innehåller kamerorna, stukade om den från GPX 1.0 till GPX 1.1 (fast det behövs inte, trots att det står i instruktionsboken - det går bra med 1.0), la filen på ett USB-minne, satte minnet i bilens USB-kontakt och sen använde jag valet Importera myPOI i RTI:s inställningsmeny.
Gruppen man importerar får samma namn som filen heter på USB-minnet, men det kan man ändra i bilen, så det är inte så noga. Som ikon valde jag ett utropstecken. Det finns redan i navigatorn. Det jag gått bet på hittills är att få in en egen ikon, föreställande det vägmärke som används i Sverige (vit kamera på blå botten). Det framgår inte av bruksanvisningen hur ikonfilen ska vara funtad, bara att det ska gå.
Sen lyckas jag bara välja Ljud 1, trots att det finns fler, men det blir i alla fall ett pling-plong när jag närmar mig en kamera. Tillräckligt tidigt för att man ska hinna ställa sig på bromsen, om man satt och tänkte på annat.
Dessutom visas kamerorna på kartbilden, om man ställer in det så och dessutom har kartbilden aktiv när man kör.
Notera nu alltså att detta gäller RTI i Volvo Sensus, modellåret 2012. Jag har läst mellan raderna att tidigare RTI inte har denna möjlighet, men att de tydligen kan få den, om programvaran i navigatorn uppdateras. Hur det är med det vet jag inte än. Jag har en kollega på jobbet som har en V60 2011. Ska kolla i hans bil nu när arbetsveckan börjar igen, om det här fungerar på den också.
Min navigator har mjukvaruversion 0993, säger den.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.