Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jojo2
Stolarna fram i min nya 245'a behöver bytas då det ser ut som någon haft brottningsmatch i dem
(de lutar kraftigt utifrån och in mot mitten så man sitter helt jävla snett).
Letar nu efter ett par nya och undrar då om det är någon skillnad på fästen osv från olika
årsmodeller etc?
Eller går det att ta första bästa stol från 200-serien och sätta i rakt av?
Har ev fått tag på några men de är en bit bort så kollar hellre upp det innan än sitter och åker snett i
10 mil enkel för ingenting..

Och, om det är nån som har koll, de stolarna som sitter i nu har sätesvärme, om de jag letat upp har det eller ej vet jag inte, men förutsätter att det bara är en enkel kontakt att dra ur under nuvarande stolen när man plockar bort den? Så man inte sliter sönder nåt skit.
av rd350
Har man "för lite att göra" går det utmärkt att plocka av klädseln på befintliga stolar och laga stoppningen, det är för det mesta den som är sönder och den går bra att limma och förstärka med nåt tyg. De nyare stolarna från 86 och framåt håller faktiskt sämre än de äldre.
av Jojo2
Hasse: Tack!

rd350 skrev:Har man "för lite att göra" går det utmärkt att plocka av klädseln på befintliga stolar och laga stoppningen, det är för det mesta den som är sönder och den går bra att limma och förstärka med nåt tyg. De nyare stolarna från 86 och framåt håller faktiskt sämre än de äldre.
Det är tyvärr inget alternativ i det här fallet, hela sitsen på båda stolarna är vriden och förarstolen är redan sen innan "stoppad" med div för att fylla upp ett stort hål i mitten. Hur det blivit till kan man fråga sig men..
av volvoyamha
740:i stolar passar om man tar själva gliddelen/ släden ifrån 240 stolen.

Sedan gör man fästena i golvet så passar ex BMW skin,el stolar..

Jag har som sagt BMW skin, el stolar i epan! en 245:a års mod 1983.

Kan ta bild om du vill!

Mvh
av Volvosson
När det gäller sneda ryggstöd på 240. Om man tydligt ser att ryggstödet är snett,
och man känner i hela ryggen att man verkligen sitter snett och illa. Då brukar
det vara rörstommen inne i ryggstödet som släppt i svetsningen. Enda sättet att
åtgärda detta är demontering av klädsel o stoppning, och sen räta upp ryggstödet
och laga med ny svetsning. Ett vanligt fel på 240 är just dessa sneda ryggstöden.
av osla
dom där sneda ryggstöden känner jag igen på min härkiga 240. så verkar vara vanligt, men jag tycker att du ska försöka hitta riktigt fina 240 stolar för dom är så jäkla sköna om dom är i bra skick
av Beson
osla skrev:dom där sneda ryggstöden känner jag igen på min härkiga 240. så verkar vara vanligt, men jag tycker att du ska försöka hitta riktigt fina 240 stolar för dom är så jäkla sköna om dom är i bra skick
Ja, men 740-stolen är ännu skönare, och den blir inte sned. Det blev inte 140-stolen heller...hoppas den som konstruerade 240-stolen fick kicken!
av Jojo2
osla skrev:dom där sneda ryggstöden känner jag igen på min härkiga 240. så verkar vara vanligt, men jag tycker att du ska försöka hitta riktigt fina 240 stolar för dom är så jäkla sköna om dom är i bra skick
Ja, har ev ett par på g, ska bara åka och kolla in dem. 240-stolarna är riktigt sköna och det känns givet att ha originalstolar. Visst kan det vara schysst med ett par andra med, men helst ska det ju vara originalskick rakt igenom på bilen :)

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]