Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
Jag skulle nog kunna se att uno83 har rätt, för att bara hitta rätt frekvens betyder inte att man kan komma förbi stöldskyddet för nyckeln fungerar på samma sätt som digipassen till banken, det finns listor med lösenord lagrade i både bilens och nyckelns minne och så länge den rätta koden kommer i rätt ordning i deras kommunikation så blir det godkänt och bilen kan öppnas. Så att hitta den med nån sorts pejlingsutrustning som försöker kommunicera ja men att öppna bilar går inte för det krävs rätt lösenord i rätt ordning. Så tror jag.
av llesrof
Mycket gissningar här, och här kommer en till. Behöver keyless go verkligen en knapptryckning för att aktiveras? Att man trycker på en knapp för att larma av och låsa upp vet jag, men keyless go? Min gissning är att Keyless go är passivt på så sätt att nyckeln inte aktivt sänder något, däremot svarar den på signal från bilen. Signalen från bilen kan innehålla tillräckligt mycket energi för att driva en sändarkrets i nyckeln som gör att den kan svara med "det är okej att starta, jag finns här och har rätt kod". Ja, som ett RFID ungefär. Då borde det gå att pejla in den med rätt utrustning men man behöver förmodligen vara väldigt när den för att få svar.
Användarvisningsbild
av wissel
Vid en av mina flyttningar så gömde jag min nyckel i BILEN för att vara säker på att den skulle komma med...
...tog ett tag innan jag hittade den. :oops:

[squote=koolizz post_id=1622649 time=1766146780 u[…]

Brukar haka av minuspolen om jag är osäk[…]

Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]