Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cornelia
Sökte runt nu innan jag la ut tråden, blir inte klok på det här med kamrem!

Har hittat kamremssats på softbildelar men vet inte VILKEN av de rackarna jag ska ha :roll:
Finns ju oändligt med antal "tänder" på remmen o bredd hit o dit.

Vilken ska JAG ha till min kära skrutt? Någon som vet antalet "tänder" o bredd osv?

Tacksam för svar, måste beställa o bytas snarast.

Obs Måste man byta vattenpumpen när man byter kamrem som rekommenderas?
Senast redigerad av 1 Cornelia, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Sök på bilens reg nr, borde gå. Pumpen ska nog bytas samtidigt.
Jag brukar kolla i kataloger vad som ska passa, men ringa och beställa för att få rätta grejor.
av Cornelia
Alfredo skrev:Sök på bilens reg nr, borde gå. Pumpen ska nog bytas samtidigt.
Jag brukar kolla i kataloger vad som ska passa, men ringa och beställa för att få rätta grejor.
Ja hade jag bara haft ett alternativ att välja på hade jag inte behövt fråga :D
På mekonomen vet de inte vilken av de två de har som jag ska ha till min trots att de slår på regnr.

På softbildelar finns det 5 (!!) olika kamremmar att välja på som enligt sidan passar min bil...
På skruvat finns det 2 olika men enligt de ska det vara den med 143 kuggtänder på men de är inte 110% säkra.

Volvo ville sist jag ringde att jag skulle riva bilen o ta med remmen in till de så jag skulle få rätt. Suck!

Får väl riva skiten då ?:-/
Användarvisningsbild
av Taxen47
Som du kanske märkt,så skiljer det på vilket motornummer du har.Du hittar numret på en klack vid grenrörets första skruv mot kamremskåpan.Det är instansat så du får torka rent där och sen lysa med en ficklampa så du kan läsa siffrorna.Har du tillverkning till 131034 så skall du ha Vo 271952 =139 kuggar.131035 och framåt skall vara Vo271834 =144 kuggar.Den tidigare remmen är dessutom smalare.
Här ser du en bild där numret skall stå.Står säkert B5254 på din också.

Bild

(På min klack står det B5252 och under det 327726,så jag skall ha remmen med 144 kugg)
av Uninium
Hittar du inte motornumret så ta väck kamremskåpan så kan du kolla bredden iallafall.Kåpan sitter bara fast med 1bult.

Sent from my GT-S5570 using Tapatalk
av Cornelia
Tack för era svar o tack för en bra bild. Sånt underlättar för tröga mig :P
Har iaf fått svar från Volvo nu o det finns bara en rem till min bil hos de när de slår på regnr o han på reservdelar hade dubbelkollat med verksta´n med. 1540:- för allt som ska bytas, överkomligt för att åka säkert i 7500 mil till.
Kört över 10k på nuvarande remmen...still going strong men för hur länge...
av *pettson*
Allt som ska bytas? Du menar för rembyte. Det är nämligen *allt* som ingår. Resten tillkommer om man bedömer att det är dåligt.
av Cornelia
*pettson* skrev:Allt som ska bytas? Du menar för rembyte. Det är nämligen *allt* som ingår. Resten tillkommer om man bedömer att det är dåligt.
Ja nu har jag ju kört över rekommendationerna så det är väl lika bra o köpa rubbet? Då vet jag att det med är bytt. Hela kittet kostar 789:- på nätet, bara rem 401:-, du som kan pettson...skulle du bytt allt el bara rem?

Mätte kamremmen idag iaf för något nummer blev jag inte klok på. Den är 21 mm bred o numret som stod instansat var 89556...säger det något?
Jag trodde det skulle vara 1310**

http://www.skruvat.se/Kamremskit-P16051.aspx där är kittet

http://www.skruvat.se/Kamrem-P11965.aspx bara rem

Måste ju vara rätt rem med 143 kugg? :|
av Cornelia
Ja vattenpumpen va ja osäker på hur ja skulle göra med men så länge den inte läcker behövde den inte bytas tyckte de på volvo. Är inte tänkt att ja ska ha kvar denna bil så fasligt länge till så gör det nödvändigaste på den så den håller för mig iaf :-)
Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]

OBD P0121

Kan det vara så enkelt att det gamla spj&aum[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]

Blev en tvätt igår, efter fjällenr[…]