Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag köpte en begagnad S70 -98 i vintras, då var det ett tickande/knackande ljud ifrån instrumentpanelen lät det som. Då trodde jag att det kunde ha varit någonting som rörde ventilationen för kupén (bilen har ej luftkonditionering). För ca två månader sedan tystnade ljudet och då fastnade luftflödet på att bara blåsa på rutan, då jag vrider på vredet för att ställa om det så händer ingenting. Det kan hända någon gång ibland att klickandet/knackandet återkommer och då går det att ställa om flödet till något annat munstycke, fast efter en stund dör det igen och blåser bara på rutan igen.

Jag pratade med min märkesobundna verkstad om detta och han har ingen erfarenhet av ventilation. Så jag undrar om det är någon som har upplevt samma problem som mig och vad var i så fall lösningen. Jag känner just nu inte för att lämna in bilen på en Volvoverkstad för först felsökning och sedan reparation.

Så skulle någon här ha några förslag så tar jag tacksamt emot dem :)
lossa sidopanelerna vid "kardantunneln" så ser du motorerna.De finns även beskrivna i Haynes handboken som kan vara ett bra komplement ibland när man vill skruva lite själv. :D
Jag fick idag hem en begagnad motor för luftfördelningsklaffarna och bytte ut den, men den fungerade inte heller. Så jag skruvade ut kontrollkonsolen för ventilationen och kopplade bort kontakten som styr klaffmotorn och satte sedan tillbaka dem igen. Detta medförde att medan motorn hängde fritt roterade axeln ett helt varav åt både höger och vänster för att sedan inte svara på något kommando. Är det någon som vet vad det kan bero på? Den begagnade motorn hade bara gått 13 000 mil medan min gamla har hängt med i 27 000 mil. Jag misstänker att det kan vara konsolen som inte riktigt är med i matchen längre eller finns det någon som har något annat förslag på vad det kan vara som är fel. Om det går undviker jag gärna att lägga 1 300 kr på en ny klaffmotor.
Att axeln roterade höger vänster låter som nån självdiagnostik, och att den då kanske konstaterade att det inte är som det skall. Kanske testa o sätta tillbaka allt, dra minus någon timma och sedan testa - du borde väl ha dratt strömmen i vilket fall när du rotar med enheten. Kanske även måste nolla ev. felkoder. OBS endast lite amatörgissningar, göres på eget ansvar :)
Det jag gjorde var helt enkelt att skruvade loss motorn efter att jag hade dragit ur kontakten till den och sedan när den var lös kopplade jag i kontakten igen. Jag får prova ett lossa minus och se om det hjälper.
Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller dub[…]

Värmare XC60 22-

Tycker det funkar bra ändå. Min kollega[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]