Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#540817
Har sökt men hitta inget svar så ny tråd, skulle köpa tändstift och då sa försäljaren att kolla dom först om dom är fina så är det onödigt att byta. Det skulle jag kunna köpa ifall... ska se om jag kan förklara... det känns liksom att eftersom tändstift är gjorda av bara lite olika material som är sammanfogade så är det inte direkt nåt som slits i dom, skulle nåt hända så är det väl nåt som spricker plötsligt, men fram tills de spricker och de inte är missfärgade av fel motorinställningar eller att anoden är bortbränd eller nåt så borde ett stift som gått 20 000 mil funka lika bra som ett nytt, kan det ligga nåt i det? Eller ska man byta stiften vid 18000 som boken säger oavsett om de ser superfina ut? Eller har de en degraderingskurva och ett liksom garanterat sista-datum? Förstår ni vart jag vill komma?
#540832
Jomen ett tändstift är ju mest en metallsprik omgiven av lite isolering typ, det slits ju inte som bromsbackar, lager etc, och en metallspik kan ju hålla i evighet nästan om den inte får rosta.
Edit: Som jag ser det som oinsatt lekman skulle ett stift hålla så länge det håller liksom, tills nån spricka uppstår eller nåt, om inte nån typ metalltrötthet inträffar kunde de hålla hundra tusen mil, men å andra sidan så har man ju alltid bytt tändstift regelbundet så det visar ju att det är nånting som felar i denna teori, därför jag frågar varför.

Och varför jag inte bara köpte nya ändå berodde på att de som ska va va rätt dyra över tusen spänn sammanlagt, vill man ju inte byta i onödan om det är fem tusen mil kvar i dem...
Senast redigerad av 2 semmelman, redigerad totalt 0 gång.
#540909
Du verkar ju ha koll på hur de kan se ut beroende på olika fel, utöver det så kan man väl kolla avståndet mellan - ja vad det nu heter. Vet inte hur det är med dagens motorer/tändstift, men förr hände det att jag knackade till tändstift för att få korrekt avstånd.
#540968
Tändstift håller i regel bra och behövs sällan bytas oftare än rekomenderat. Har däremot bilen blivit "sur" av någon anledning kan det ibland vara helt omöjligt att få den att gå ordentligt utan att byta stift. Jag brukar alltid byta stift om jag haft dem avmonterade, då vet man att de sitter som de ska med frisk packning, spänn med momentnyckel och aldrig nån form av smörja på gängorna i aluminiumtopp (man överbelastar gängorna med motsatt verkan som det var tänkt)

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare […]