Tack så mycket!
Har eventuellt en ny luftmängdmätare på gång för att åtgärda den obefintliga tomgången.
Saxar lite från en annan kanal, skrivet av mig själv.
Sen jag köpte den har den gått oroligt på tomgång. Kollade besprotokollet, och enligt detta låg COn på 0,1%. Alldeles för lågt. Den går alltså alldeles för magert.
Frågade min chef som drivit Boschverkstad i 25 år vad han trodde problemet kunde vara. Instinktivt sprättade han upp plastlocket på luftmängdmätaren och pekade på ett problem. Kolbanan i denna som anger luftflödet var alldeles sönderklöst vid tomgångsområdet.
Då kan man göra så att man "kuggar upp" mätararmen, så den börjar lite högre. Ingen katastof egentligen. Den kommer bara rika upp mängden lite.
Justerade in COn med 75 liter Shell V-power i tanken, till specade 1,5%. Man justerar med en justerskruv som reglerar en by-pass-kanal förbi spjället i mängdmätaren.
Men efter detta så dör den under fullgaspådrag. Felsökte lite grann. Det sitter en laddtrycksvakt på denna ovanför bromspedalen. Kopplade ur den och anslöt en graderad laddtrycksmätare. Den laddar precis som den ska, nämligen 0,45 bar. Men den klipper ändå ibland vid fullast. Återkommer efter någon sekund, för att sedan dö igen.
Nu är min teori att det finns ett program i styrenheten som "stänger av" spridarna eller tändningen vid för högt luftflöde. Och den tror nu att luftflödet är för högt eftersom luftmängdmätaren numera är grundinställd "lite högre". Mätte för skojs skull på stiften till mängdmätaren, och motståndsvärdena stämmer inte mot boken.
En kollega på jobbet har som bus-vinter-bil en helt upprostad 745 Turbo, med likadan luftmängdmätare som min. Fick låna hans mängdmätare i felsökningssyfte. Nu går den kalas på fullast, men har nästan ingen tomgång. Tror detta beror på att jag inte justerat in COn för denna motorn.
Så lösningen är nog att leta åt en bättre mängdmätare.

Har eventuellt hittat en nu. Blir det inte den, så blir det
denna.
Fraktar arslet i:
Volvo 760 Turbo -83
Volvo S80 3,2 AWD Summum -07
Jag klimatkompenserar för din hybrid!