Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

#537775
Nu har jag sett den live, om än lite väl inparkerad för en rejäl koll.

Var utlovad en provtur men det blev så väldigt dåligt med tid att jag blev tvungen att banga. Kom ändå 40 minuter för sent dit jag skulle :(

Men den är precis så fin som den ser ut på fotona!!! :)
#538368
Tack så mycket!
Har eventuellt en ny luftmängdmätare på gång för att åtgärda den obefintliga tomgången.
Saxar lite från en annan kanal, skrivet av mig själv.

Sen jag köpte den har den gått oroligt på tomgång. Kollade besprotokollet, och enligt detta låg COn på 0,1%. Alldeles för lågt. Den går alltså alldeles för magert.
Frågade min chef som drivit Boschverkstad i 25 år vad han trodde problemet kunde vara. Instinktivt sprättade han upp plastlocket på luftmängdmätaren och pekade på ett problem. Kolbanan i denna som anger luftflödet var alldeles sönderklöst vid tomgångsområdet.
Då kan man göra så att man "kuggar upp" mätararmen, så den börjar lite högre. Ingen katastof egentligen. Den kommer bara rika upp mängden lite.
Justerade in COn med 75 liter Shell V-power i tanken, till specade 1,5%. Man justerar med en justerskruv som reglerar en by-pass-kanal förbi spjället i mängdmätaren.
Men efter detta så dör den under fullgaspådrag. Felsökte lite grann. Det sitter en laddtrycksvakt på denna ovanför bromspedalen. Kopplade ur den och anslöt en graderad laddtrycksmätare. Den laddar precis som den ska, nämligen 0,45 bar. Men den klipper ändå ibland vid fullast. Återkommer efter någon sekund, för att sedan dö igen.
Nu är min teori att det finns ett program i styrenheten som "stänger av" spridarna eller tändningen vid för högt luftflöde. Och den tror nu att luftflödet är för högt eftersom luftmängdmätaren numera är grundinställd "lite högre". Mätte för skojs skull på stiften till mängdmätaren, och motståndsvärdena stämmer inte mot boken.

En kollega på jobbet har som bus-vinter-bil en helt upprostad 745 Turbo, med likadan luftmängdmätare som min. Fick låna hans mängdmätare i felsökningssyfte. Nu går den kalas på fullast, men har nästan ingen tomgång. Tror detta beror på att jag inte justerat in COn för denna motorn.

Så lösningen är nog att leta åt en bättre mängdmätare. :wink: Har eventuellt hittat en nu. Blir det inte den, så blir det denna.
#539949
Jaha. I fredags kväll bytte man handbromsvajrar, så nu funkar den kalas!
Bytte även till en helt ny mängdmätare som jag FÅTT(!). Lite justeringsjobb kvar bara innan den går som en symaskin istället för fiskebåt på tomgång. :wink:
Gjorde även en motortvätt tidigare i veckan. Så nu kanske man vågar visa upp den också. :wink:
#540236
Hejsan hoppsan i stugorna!
Ännu en kväll i verkstan har lagts till handlingarna. Får inte ordning på fiskebåtstomgången och dom värdelösa avgasvärdena. HC på ca 700-1200. CO på ca 0,1%, samt CO2 nere på 7%. Gjorde ett kompprov iaf i min ensamhet. Lite meckigt var det, men det gick med lite uppfinningsrikedom. :wink: Kompet var hur bra som hellst på alla cylindrar. Så det känns som jag har uteslutit det dyraste iaf. :) Har lite nya idéer som jag ska prova till veckan. Fortsättning följer.
#540905
Jaha. Då var fiskebåtstomgången och avgasvärdena lösta! Fick ju två nya mängdmätare. En som saknade lock. Provade nu med den som saknade lock. Ställde CO-justeringen i mitten. Kuggade mängdmätaren till jag fick okej avgasvärden. Justerade det sista med CO-justeringen. Nu har jag CO på 1,5%, HC på 170 ppm, O2 på 0,2%, och CO2 på 13%. Ultraljudstvättade spridarna också, bara för att.
Skulle ut och kontrollera så den inte klippte på fullast som förut. Det gjorde den inte. Men efter en stund tändes alla kontrollamporna, utom oljetryckslampan, och voltmetern dök ner på 11,5 V. Den slutade ladda ström. De e tacken man får rakt i nyllet när man väl fått den att gå bra...

Skam den som ger sig! Ikväll var de upp på lyften igen för å försöka hitta felet. Skruvade ur generatorkolen. Dessa var nerslitna till max. Så en ny laddregulator med kol är på väg in!

Har även hittat en sadelmakare som kanske kan laga mina sprickor i instrumentpanelen.

Kanske ska sluta snacka nu, och bara lägga upp massa bilder? :wink:
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 17
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]