Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_740_GLT
Volvo 855 SE -95 behöver byta inre styrleder och undrar om det är svårt och hur man går tillväga?
Tacksam för svar
av Volvo_740_GLT
Ingen som vet????
Användarvisningsbild
av Taxen47
Här ser du en sprängskiss på lederna.
Ser ut som du får lossa damasken och sen skruva av hylsan som sitter gängad på själva styrväxeln.
Bild
av Kena
Byt alla 4 leder när du lika skruvar isär, alltså både inre och yttre på båda sidor. Annars får du byta nästa led inom kort och då åker du på ytterligare hjulinställning igen, kostar 1000-1500kr varje gång.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Hjulinställning ska man kolla runt lite vad dom tar.
Volvo där ja bor tar 900 för 4-hjuls, medans ett däckföretag här tar 600.
av Volvo_740_GLT
Tackar för alla svar... Har en fråga till är leden låst eller något vid styrväxeln? Eller är det bara att lossa den yttre styrleden och sedan skruva ur den inre?
av JockeJ
Volvo_740_GLT skrev:Tackar för alla svar... Har en fråga till är leden låst eller något vid styrväxeln? Eller är det bara att lossa den yttre styrleden och sedan skruva ur den inre?
Ta bort yttre leden
Ta bort damasken för inre leden
Använd rörtång,polygrip eller liknande för att få loss inre.. Kan sitta som berget, finns specialverktyg åxå för att få bort men inte värt att köpa enligt mig.

//Jocke
av Volvo_740_GLT
JockeJ skrev:
Volvo_740_GLT skrev:Tackar för alla svar... Har en fråga till är leden låst eller något vid styrväxeln? Eller är det bara att lossa den yttre styrleden och sedan skruva ur den inre?
Ta bort yttre leden
Använd rörtång,polygrip eller liknande för att få loss inre.. Kan sitta som berget, finns specialverktyg åxå för att få bort men inte värt att köpa enligt mig.

//Jocke

Tackar för det snabba svaret var exakt tar jag tag med rörtången?
av JockeJ
Volvo_740_GLT skrev:
JockeJ skrev:
Ta bort yttre leden

//Jocke

Tackar för det snabba svaret var exakt tar jag tag med rörtången?
På den "Tjocka" delen längst in mot själva styrväxeln.. du ser nog när du kollar på den nya du ska montera :)

//Jocke
av Volvo_740_GLT
Oki tackar så mycket för svaret... Men jag behöver inte låsa fast den nya styrleden då?

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]

Blev en tvätt igår, efter fjällenr[…]

Bromsrör höger fram

Det är förmodligen koningen som inte bli[…]

Vår belysning har kommit tillbaka efter den […]