Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag köpte ett nytt batteri, sen var det inga problem, vi får se hur länge detta Biltema-batteri håller men det var det jag hade råd med just nu (799:-).

Tack för tipsen och det moraliska stödet!
e5frog skrev:Jag köpte ett nytt batteri, sen var det inga problem, vi får se hur länge detta Biltema-batteri håller men det var det jag hade råd med just nu (799:-).

Tack för tipsen och det moraliska stödet!
Hittade detta från ett annat forum:

Det kan vara kortslutning i batteriet.
Om material från plattorna i cellerna lossnar (vilket det alltid gör när batteriet blir lite äldre) så kan dessa flagor lägga sig mellan plattorna och kortsluta.
Detta går att konstatera ganska enkelt genom att sätta batteriet på laddning och kolla i cellerna. Om vätskan i någon/ cell börjar koka relativt snart så är det kortslutning.

Kan kanske vara "kul" att kolla, om det stämmer, så du verkligen vet orsaken till strulet! :)
Verkade inte som om någon cell var död, hade ju 12,6V på batteriet, men det var ju nästan 12 år gammalt så...

Sulfaten binds väl permanent till plattorna över tid, det är väl normalt, man får väl rätt spänning men det går inte att få ut lika mycket ström. Kan ju vara en enskild cell som ställer till det men vad gör man åt saken, finns det billigare och enklare alternativ än ett nytt batteri för 799:- som det tog max 10 min att byta?

Hur som helst är det gamla batteriet lämnat till återvinning, har inte för avsikt att forska vidare i det även om det hade varit intressant. Det verkar som om det har räckt dubbelt så länge som de brukar göra ändå. ;-)
e5frog skrev:Verkade inte som om någon cell var död, hade ju 12,6V på batteriet, men det var ju nästan 12 år gammalt så...

Sulfaten binds väl permanent till plattorna över tid, det är väl normalt, man får väl rätt spänning men det går inte att få ut lika mycket ström. Kan ju vara en enskild cell som ställer till det men vad gör man åt saken, finns det billigare och enklare alternativ än ett nytt batteri för 799:- som det tog max 10 min att byta?

Hur som helst är det gamla batteriet lämnat till återvinning, har inte för avsikt att forska vidare i det även om det hade varit intressant. Det verkar som om det har räckt dubbelt så länge som de brukar göra ändå. ;-)
;-)
Tjena,

Fortsätter på tråden lite.

Har exakt samma problem som ovan och köpte ett nytt batteri efter att bilen inte har orkat starta, men problemet kvarstod.
Står bilen längre en 24h så startar den inte. Vrider man på strömmen så orkar knappt bränslepumpen gå och vrider man till start så knäpper bara reläet.

Köpte en voltmätare och mätte direkt på batteriet, den gav då ut 11,34volt vilket man iaf tycker ska räcka till att orka dra bränslepumpen iaf? vid ett tidigare skede så mätte jag då bilen var igång och då gav den 13,82volt så verkar heller inte här vara något problem med laddningen.

Så några andra tips på vad det kan vara? skruvar väldigt mycket men är rätt dålig på elfel. Är dock grymt irriterande då man ska åka till jobbet och sen startar inte bilen.

Ska till en polare nu på lördag och kolla lite mer på vad det kan vara för fel på den så har ni några tips på vad jag ska kolla på då, då jag har tillgång till lyft och mycket verktyg.

Bilen är en V40 2.0t -98

MVH

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]