Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#540640
Ett par månader nu har bilden varit lite seg att få igång, det är som att den precis kommer igång istället för att ge upp, men jag behöver aldrig dra startmotorn särskilt länge, ett par sekunder bara - men det segar.
Denna veckan fick jag putta igång den, vilket inte var några större problem iofs, bara irriterande. När vi kom hem så polerade jag batteripoler och klämmornas insida samt ytorna mellan kabel och fästet i klämman skinande blanka och kontrollerade att det stod rätt till med vätskenivån och spände fast allt ordentligt igen. Mätte spänningsnivån vid motorgång, den var uppe på precis under 14,0V när jag varvade upp den så jag tror inte det är generatorn som felar.
Nu mätte jag iofs bara likspänning, man kanske skulle göra en växelspänningsmätning med för att avgöra om en eventuell likriktare är defekt...
Vid start så föll spänningen ner till nästan 6V från de 12,6V jag hade just då - men den gick igång iaf. Med tändningen avstängd drar den nästan obefintligt med ström ur batteriet så jag tror inte det är problemet heller, spänningsfallet överraskade dock så antingen drar något onödigt mycket ström eller så klarar batteriet inte längre av att leverera den normala nivån.

Igår så blev det dock dags att putta igång den igen - när vi hade en tid att passa dessutom.

Ska man misstänka batteriet rakt av eller finns det andra saker som startmotor, reläer eller annat som man kan kolla på något sätt? Jag misstänker att batteriet suttit sen den var ny (har för mig det stod på en etikett på batteriet, det är ett Volvo-batteri iaf).

Skulle vara bra om man kan kolla eventuella andra saker innan man lägger ut en massa hundralappar på ett nytt batteri.

Till saken hör kanske att de senaste två månaderna har bilen mest rullat korta sträckor (<5 mil) ett par gånger i veckan bara.

Tyvärr har jag ingen fungerande laddare just nu så nästa gång det ska åkas blir det förmodligen startkablar eller knuffande igen, fick nämligen inte igång den ikväll när jag var ute och försökte starta den, bara klickande reläer och blinkande kontrolllampor i bilen (den som försökt starta en V40 med svagt batteri vet vaf jag menar). Innan jag försökte starta hade jag stängt av alla reglage jag kunde för att spara på ström - inte låst bilen heller (står i garage) men det hjälpte inte...

Tacksam för tips och råd.
#540661
Om man kör ca 5mil ett par gånger i veckan så borde det väl hålla batteriet laddat.
Naturligtvis kan det bero på att generatorn laddar dåligt, men borde inte laddningslampan lyst då? Något kan ju också dra tjuvström och tömma batteriet när bilen står still, men sannolikheten är nog störst att batteriet behöver bytas. Enda sättet att veta är nog att ladda det med en laddare eller att byta det och se om det blir bättre eller om felet kommer tillbaka.
#540683
Hur gammalt är batteriet?

Om det inte nyligen är bytt så är ett nytt batteri definitivt det första jag skulle införskaffa. Jag känner igen symptomen från ett par bilar jag haft. Sakta, sakta sämre tills bilen inte startar. Av någon anledning har jag alltid väntat till första gången bilen inte startar och därefter köpt nytt batteri. Sedan har bilarna ifråga fungerat bra igen.

Du kan trösta dig med att nytt batteri trots allt är relativt billigt och något du enkelt kan åtgärda själv. Det kan naturligtvis vara något annat, men oddsen är rätt höga på dåligt batteri.
#540696
Köp en syraprovare, finns på bl.a Biltema för kr 24:90 art nr 37204, med den kan man kolla laddtillståndet i varje cell för sig. Om en cell är betydligt lägre än de övriga då är det dax å skaffa nytt batteri. Om värdet är jämndåligt i alla celler skulle jag testa att ladda upp det ordentligt.

Kolla även om det finns ett onormalt högt spänningsfall mellan B+ på generatorn och + polen på batteriet (med motor igång). Koppla ena tåten till testinstrumentet B+ gen och den andra till batteri + avläs spänningen i volt. spänningsfallet ska vara så lågt som möjligt max 0,5 volt.

Kolla även att kabelanslutningen på B+gen inte är ärgad och att det är bra kontakt.

mvh
Kjelleman57
#540702
Lita inte för mycket på en syraprovare. Jag har sett ett flertal batterier som haft OK syravikt, men inte fungerat som de ska. Batterier slits med åren och bör betraktas som förbrukningsvara.

Naturligtvis skadar det inte att mäta och prova att ladda. Men förvänta dig inga under.
#540717
Batteriet har suttit sen bilen var ny, det är stämplat 3799 på det, kanske inte är så troligt att det är helt OK fortfarande. En syraprovare kan ju vara bra att ha oavsett, det är ju inte mycket pengar.

Tänkte kolla jordkabelns anslutning från batteriet med och eftersom den inte startar just nu så kan man väl mäta resistansen från generatorn (+) till batteriet (+) och se om den är vettig.

Funderade på en sak till eftersom det lutar åt ett nytt batteri, det är runt 5 cm ledig plats på batterihyllan, ska man köpa ett som fyller upp hela hyllan eller ska man sikta på ett med exakt samma mått?
#540728
Visst slits batterier med åren, och desto fortare med för låg laddspänning. Oftast är original laddregulator på 13,8 - 14,0 Volt vilket i mitt tycke är för lågt värde. Batteriet behöver högre spänning för att bli fulladdat, 14,4 - 14,8 V. Vid för låg laddspänning sulfaterar blyplattorna relativ snabbt, som till slut orsakar kortslutning i en eller flera celler. Risk för överladdning och kokning är dock mindre då moderna laddregulatorer också är temperaturkompenserande, det vill säga att laddspänningen sjunker vid högre temperatur och vice versa.

Vi kör oftast kortare sträckor och en stor del av året är det minusgrader vilket fordrar en högre laddspänning för att batteriet ska bli fulladdat och hålla länge. Jag har till mina bilar jag haft bytt laddregulator från standard 14V till 15V regulator och på det viset förlängt livslängden på batteriet med flera år.

Om man har elektrisk motorvärmare kan man med fördel komplettera med en underhållsladdare som underhållsladdar batteriet samtidigt som motorn hålls varm.

Ja det är också sant att vissa syraprovare inte visar korrekt värde och det beror oftast på att den inte kompenserar för temperatur. Så vid köp, se till att den är temp.kompenserad.


mvh

Kjelleman57
#540732
e5frog skrev:Batteriet har suttit sen bilen var ny, det är stämplat 3799 på det, kanske inte är så troligt att det är helt OK fortfarande. En syraprovare kan ju vara bra att ha oavsett, det är ju inte mycket pengar.

Tänkte kolla jordkabelns anslutning från batteriet med och eftersom den inte startar just nu så kan man väl mäta resistansen från generatorn (+) till batteriet (+) och se om den är vettig.

Funderade på en sak till eftersom det lutar åt ett nytt batteri, det är runt 5 cm ledig plats på batterihyllan, ska man köpa ett som fyller upp hela hyllan eller ska man sikta på ett med exakt samma mått?
Ja du kan mäta resistansen också ta även batteri (-) generator (-) också.

Jag har också funderat på att skaffa ett nummer större batteri när det blir dax å byta, man borde kunna göra det å få några amperetimmar till.

mvh

Kjelleman57
#540751
Har kikat på jordanslutningen med, det var blankt och fint men eftersom jag hade den lös så passade jag på att putsa lite till. Det är väl bara att inse att det är batteriet som är problemet. Nu har det suttit i 12 år och 18000 mil, känns det normalt?
Det går en jordanslutning till karossen och en direkt till motorblocket, verkar inte vara några problem där, så om inte startmotorn är problemet så är det väl som sagt batteriet.

Byta laddregulator låter som en idé kanske, frågan är väl hur annan elektronik i bilen uppskattar den ökningen. Är det till att behöva montera loss hela generatorn så vet jag inte om det är värt besväret, i med ett nytt batteri så kanske det håller 12 år till eller tills bilen är slut... ;-)

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)